Toyota Tundra 2e generatie (XK50) - Wat u moet controleren voordat u koopt |AutoBuzz

2022-05-14 04:27:07 By : Ms. Anna Fu

Alles wat u moet weten voordat u een gebruikte toendra 2e generatie kooptDe eerste van drie Toyota Tundra 2e generatie facelifts kwam in 2010 toen het een milde opfrisbeurt kreeg.De facelift van 2014 was ingrijpender en omvatte een aanzienlijk herziene exterieurstyling en een gloednieuw interieur dat gebruiksvriendelijker was en er een stuk beter uitzag.Alle carrosseriepanelen werden veranderd, behalve de cabine en de deuren.De facelift van 2019 bracht alleen detailwijzigingen aan het exterieur en interieur.De facelift van 2010 is mild en het meest opvallende kenmerk aan de voorkant is de nieuwe grille met een dunnere rand 1 en twee lamellen in het onderste deel, in tegenstelling tot de drie lamellen van de toendra 2 vóór de facelift. De onderste volant aan de voorkant is opnieuw vormgegeven ook, waarbij de drie luchtinlaten van gelijke grootte plaats maakten voor een langere centrale gleuf en twee kortere aan weerszijden 3. De ronde sleuven in de buitenste delen van de grille kregen mistlampen in de bovenste bekledingen.De facelift van 2014 brengt veel meer veranderingen met zich mee, met een enorme nieuwe grille en de kenmerkende bovenste gleuf die nu hoog in de motorkap 1 zit, evenals vierkante koplampen die worden onderstreept door een strook led-dagrijverlichting 2. De onderste volant snijdt niet langer in de onderste helft van de bumper, maar ga helemaal naar boven, ontmoet de grille en verdeel de bumper visueel in drie secties 3, met de mistlichtsleuven nu veel kleiner en hoekiger, met kleinere, ronde mistlampen 4.Kleine restyling voor het modeljaar 2019 omvat herziene grilles 1 en gerestylede LED-koplampen met nieuwe LED-dagrijlichtstrips rond de buitenranden op modellen die zo zijn uitgerust 2.Alleen anoraks zouden de veranderingen aan de achterkant van de toendra van 2010 zien.De ronde motieven die de eerste jaren voor de achterlichtlenzen werden gebruikt vallen weg in ruil voor vierkante lenzen 1.Er zijn veel meer veranderingen voor de facelift van 2014, waarbij de toendra gloednieuwe, hervormde achterlichten krijgt, waarbij de achteruitrijlichten en richtingaanwijzers niet langer in de onderste helft van de clusters zijn geplaatst, maar in het midden aan de buitenrand 1. De achterklep is geheel nieuw en het gladde bovenste deel maakt plaats voor een uitgesproken lipspoiler die uitsteekt 2. Het onderste deel van de persing is ook gewijzigd, met een diepe vouw over de breedte van de achterklep en de naam "Tundra" is nu ingedrukt in het plaatwerk rechtsonder, ter vervanging van de vorige badges linksonder 3. De bumpers zijn ook opnieuw vormgegeven en hebben de driedelige behandeling gekregen, net als de voorbumper, en met een meer vierkante kentekenplaatbehuizing 4. Dit thema loopt door tot in de facelift van 2019.Van de zijkant ziet de toendra uit 2010 de hele wereld uit zoals het model uit 2007, maar de gewijzigde achterlichtlenzen zijn merkbaar, evenals enkele verplichte nieuwe wielontwerpen 1.De wijzigingen die in het 2014-model zijn aangebracht, zijn veel duidelijker en de nieuwe koplampen zijn vanaf de zijkant 1 te zien, evenals de bumpers die soepel overgaan in de spatborden.De vernieuwde achterlichten met de doorzichtige strip in het midden zijn ook gemakkelijk te zien vanaf de zijkant 2, net als de nieuwe achterbumper die zich meer om de zijkant van de carrosserie wikkelt en naar het achterwiel 3 buigt. Er verandert niets van belang voor de 2019 modeljaar.De toendra van 2010 krijgt zo'n milde interieuropfrissing dat het door de meesten onopgemerkt zou blijven.De adelaarsogen zouden zien dat standaard knieairbags voorin over de hele linie worden toegevoegd. Er komen nieuwe radio's beschikbaar 2 en de binnenspiegel krijgt een optionele back-upcameraweergave.Een nieuwe plank is toegevoegd onder het handschoenenkastje 3.Het interieur van de 2014 Tundra is volledig gerestyled met een gloednieuw dashboard 1. Het vorige asymmetrische ontwerp plaatste de centrale bedieningselementen te ver weg van de bestuurder, maar het dashboard van het 2014-model heeft een symmetrisch ontwerp, waardoor deze bedieningselementen 2,6 inch dichter bij de bestuurder, en met vier ronde ventilatieopeningen die de oude rechthoekige vervangen 2. Nieuwe contrasterende panelen die aan weerszijden van de nieuwe middenconsole lopen, maken deel uit van de stylingupdate, met nieuwe Entune-infotainmentbedieningen op modellen die zo zijn uitgerust 3. Knoppen zijn groter en gemakkelijker te met gehandschoende handen vastpakken.De bekledingsmaterialen zijn volledig herzien en de stuurwielen zijn ook nieuw 4. Helaas is de handgreep aan de bestuurderszijde niet meer leverbaar.Er zijn drie motoren beschikbaar in de Toyota Tundra XK50 uit 2007, allemaal atmosferische gasmotoren.De basismotor is de 1GR-FE 4,0-liter V6 met 236 pk en 266 lb-ft koppel.Er is dan een basis V8-motor, de 2UZ-FE 4,7-liter met 271 pk en 313 lb-ft koppel en de top-dog V8 is de 3UR-FE 5,7-liter met 381 pk en 401 lb-ft koppel.De 4,0-liter en 4,7-liter modellen worden geleverd met een vijftraps automatische transmissie en de 5,7-liter met een zestraps automaat.2WD en 4WD kunnen op alle modellen worden gebruikt, behalve de V6, die alleen 2WD was, en alle toendra's krijgen een achterdifferentieel met beperkte slip.Een normale 2WD-cabine met de juiste uitrusting kan tot 10.800 pond trekken, wat later in de levenscyclus van de truck wordt teruggebracht tot 10.500.Voor het modeljaar 2010 wordt de verouderde 2UZ-FE V8-motor vervangen door een 1UR-FE 4,6-liter uit dezelfde UR-motorfamilie.Hij ontwikkelt meer vermogen en koppel dan de oude 4,7 - 310 pk en 327 lb-ft - maar verbruikt minder brandstof, mede doordat hij standaard is uitgerust met een automatische zesversnellingsbak.Voor het modeljaar 2011 krijgt de basis 4,0-liter V6 variabele kleptiming, waardoor het vermogen wordt verhoogd tot 270 pk en 278 lb-ft koppel en het brandstofverbruik enigszins wordt verbeterd.Terwijl de concurrentie heviger werd, stond de tijd stil voor de toendra en veranderde er jarenlang niets op mechanisch vlak.Voor het modeljaar 2015 wordt de basis-V6-motor helemaal weggelaten, samen met de vijftraps automatische transmissie, maar de twee V8-soldaten blijven ongewijzigd.Terwijl de Ford F-150 een lichtgewicht aluminium carrosserie krijgt en Ram een ​​achterwielophanging met spiraalveren gebruikt, weigert de toendra te veranderen en loopt hij verder achter op de tijd.Sinds het debuut van de 1UR-FE mid-range 4,6-liter V8 voor het modeljaar 2010, zijn er de komende tien jaar absoluut geen mechanische wijzigingen aangebracht aan de toendra totdat deze motor uit de line-up voor het modeljaar 2020 wordt geschrapt, met alleen de 5,7-liter die op dit moment nog over is.De 2e generatie Tundra zou uiteindelijk zijn 15-jarige productierun als 2021-model beëindigen met precies dezelfde 381 pk sterke 5,7-liter V8 als het 2007-lanceringsmodel.Toyota's stoere 1GR-FE 4,0-liter V6-motor dient als de basismotor van de toendra vanaf de lancering als model in 2007 tot het laatste modeljaar van de motor in de toendra 2014.Het is altijd exclusief gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie, maar het krijgt onderweg wel een technische upgrade.Voor de 2011 Tundra is variabele kleptiming toegevoegd aan de V6, waardoor het vermogen van 236 pk naar 270 pk en het koppel van 266 lb-ft naar 278 lb-ft is verbeterd.Hoewel ze zeer betrouwbaar zijn en met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 mijl kunnen halen, hebben sommige 1GR-FE-motoren de neiging om om de paar jaar een koppakking op te eten, dus het is misschien de moeite waard om op te letten.Afgezien van dit en af ​​en toe een bobine defect, is dit een robuuste motor met een betrouwbare kettingaandrijving voor zijn nokkenassen.Bij de lancering en voor de eerste drie modeljaren is de 4,7-liter 2UZ-FE V8-motor de middenklasse V8-krachtcentrale in de toendra-reeks.Het produceert 271 pk en 313 lb-ft koppel en is gekoppeld aan dezelfde vijftraps automatische transmissie als de basis V6.Door het oudere ontwerp is hij minder zuinig met brandstof dan de nieuwere UR-familie van V8's, en daarom wordt hij vanaf het modeljaar 2010 vervangen.Over het algemeen beschouwd als zeer betrouwbaar, heeft de 2UZ-FE twee dingen die tegen zijn.De eerste is de neiging om de uitlaatspruitstukken om de 100.000 mijl of zo te kraken, en hoewel dit irritante tikkende geluiden veroorzaakt, is het meestal niet schadelijk voor de gezondheid van de motor.Het andere negatieve is dat het een distributieriem gebruikt, die elke 90.000 mijl periodiek moet worden vervangen.Aangezien de waterpomp op dezelfde distributieriem werkt en het interferentieontwerp van de motor ervoor zorgt dat hij ernstige schade kan oplopen als de distributieriem breekt, is het het beste om beide tegelijk te vervangen.Voor het modeljaar 2011 is de oude 2UZ-FE V8-motor met pensioen en vervangen door een 4,6-liter versie van de UR-motorfamilie - de 1UR-FE.Het is de kleinere broer van de 3UR-FE 5,7-liter V8 die al in gebruik was in de toendra en een verbeterde vermogensdichtheid en efficiëntie introduceert, door 39 pk en 14 lb-ft toe te voegen aan de totalen van de oude motor, ondanks dat hij iets kleiner is in capaciteit.Het laat ook de vijftrapsautomaat van de oude 4.7 vallen ten gunste van een zesversnellingsbak.Hij deelt zijn kettingaandrijving met de grotere motor en vereist ook minder onderhoud dan de 4.7.Het is niet perfect, met waterpompen die niet zo lang meegaan (maar zelden catastrofaal falen) en vatbaar zijn voor olielekkage uit de kleppendeksels naarmate het ouder wordt.Afgezien daarvan is het een sterke motor die met de juiste zorg honderdduizenden kilometers betrouwbaar kan draaien.De 5,7-liter 3UR-FE is in wezen meer van hetzelfde, in navolging van zijn kleinere broer van 4,6-liter in de meeste opzichten wat betreft ontwerp en algemene fouten.Het was krachtig op het moment van lancering en presteerde beter dan de meeste hedendaagse rivalen, maar Toyota liet zijn output onveranderd gedurende de volledige 15-jarige productierun van de toendra en tegen de tijd dat hij met pensioen ging, was deze stoere man net zo winterhard als altijd, maar niet competitief meer in termen van kracht en efficiëntie.Hoewel de 5,7-liter ook gevoelig is voor een paar problemen met de waterpomp en kleppendeksel, zoals zijn kleinere broer of zus, is de 5,7-liter ook berucht vanwege het falen van de luchtinjectiepomp en het overmatige olieverbruik, dit laatste voornamelijk door het falen van de positieve carterventilatie (PCV) klep van het systeem.De toendra stond bekend om zijn krachtige, efficiënte motoren toen hij werd gelanceerd, maar verliest in de loop der jaren geleidelijk zijn voordeel naarmate rivalen nieuwere technologie en kleinere turbomotoren introduceren.De efficiëntie van de V6 wordt licht verbeterd wanneer hij variabele kleptiming krijgt voor 2011 en de V8 uit het middensegment krijgt een MPG of zo wanneer de nieuwere 4.6 de 4.7 vervangt, maar dat is alles.Er zijn geen andere waardevolle verbeteringen aangebracht tijdens de productiecyclus en de 5,7-liter V8 blijft hetzelfde gedurende de volledige 15-jarige run van de toendra, hoewel na een jaar een flex-fuel-versie aan de line-up wordt toegevoegd.De EPA publiceert de door eigenaren ingediende werkelijke brandstofverbruikscijfers zodra een voertuig lang genoeg op de markt is geweest en er een steekproef is die groot genoeg is om representatieve gemiddelden uit af te leiden.Daartoe presteert de toendra vrij goed en, in tegenstelling tot veel andere voertuigen, verbeteren eigenaren over het algemeen de geschatte cijfers van de EPA in reële rijomstandigheden.Zelfs de oude 2UZ-FE 4,7-liter motor presteerde consequent beter dan zijn gecombineerde EPA-gemiddelde van 15 MPG in 2WD-uitvoering met meetwaarden van 16,5 MPG of beter.Eigenaren behalen nog betere cijfers met de krachtigere 4,6-liter V8, waardoor de noodzaak om voor de 5,7-liter motor te gaan in twijfel wordt getrokken, tenzij je veel gaat slepen en slepen.* Real-world mpg- en MPGe-cijfers worden geleverd door de EPA.Zodra een auto gedurende een aanzienlijke periode in de verkoop heeft gestaan, ontvangt de EPA real-world cijfers rechtstreeks van het klantenbestand.Deze cijfers worden vervolgens verstrekt op de EPA-website.Cijfers uit de praktijk zijn niet beschikbaar voor bepaalde modellen vanwege een gebrek aan verkoop of niet genoeg mensen die deelnemen aan deze aftersales-enquête.De Toyota Tundra zette de veiligheidsnorm voor grote vrachtwagens toen hij werd gelanceerd en meteen al zijn alle modellen standaard uitgerust met tractie- en stabiliteitscontrole, ABS-remmen en gordijnairbags voor, voor en over de volledige lengte .Het model van 2007 wordt door de NHTSA in totaal vier van de vijf sterren toegekend, evenals vier sterren voor de frontale crash- en rollover-test (alleen 4x4-model; de 4x2 kreeg drie sterren voor de rollover-test).Het doet het nog beter dan bij de IIHS en krijgt een "goede" score voor al zijn crashbestendigheidstests.Toegegeven, de veiligheidstests waren destijds minder streng, maar de Tundra is niettemin de vaandeldrager in zijn klasse.Het model van 2008 is de eerste vrachtwagen op ware grootte die door de IIHS is bekroond met een Top Safety Pick-award en hij verdient deze prijs ook voor de modeljaren 2009, 2011, 2012 en 2013.Het verdient het daarna echter niet meer, een deel van de reden is dat de verouderende toendra niet is ontworpen voor de nieuwere kleine overlappende frontale crash die van toepassing is vanaf het model van 2014 en nooit beter zou kunnen scoren dan "Acceptabel" voor het in al zijn resterende jaren op de markt.De facelift van 2010 viel samen met een verdere verbetering van de veiligheid, met standaard knieairbags vooraan toegevoegd aan alle bekledingen en een optie voor een achteruitrijcamera in de spiegel die beschikbaar kwam.Voor 2011 wordt trailer-sway control standaard toegevoegd aan alle trims.Voor 2012 krijgt de Limited-trim een ​​standaard back-upcamera en voor 2014 wordt deze functie uitgerold naar alle trims, terwijl parkeersensoren standaard worden toegevoegd aan de Platinum- en 1794 Edition-versies (en optioneel gemaakt voor de andere trims).Dodehoekbewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer achter zijn optioneel beschikbaar op de Limited-, Platinum- en 1794 Edition-modellen.Voor 2015 wordt een geïntegreerde trailer-remcontroller als optie toegevoegd en voor 2016 wordt deze standaard op de bovenste bekleding.De Platinum- en 1794-editie krijgen standaard parkeersensoren, dodehoekbewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer achter, en deze functies zijn optioneel op de andere uitvoeringen.Het 2018-model ontvangt standaard het Toyota Safety Sense-pakket op alle uitvoeringen, met een waarschuwing voor aanrijdingen voorwaarts, automatisch noodremmen, adaptieve cruisecontrol, rijstrookwaarschuwing en automatisch grootlicht.Bij de lancering werd de 2007 Tundra aangeboden in niet minder dan 31 verschillende configuraties op het gebied van cabine-, bed- en aandrijflijncombinaties.Er waren echter drie basisuitvoeringen, namelijk Base, SR5 en Limited, evenals verschillende pakketten.De 2008 5,7-liter 4WD-modellen kregen een flex-fuel-versie en in 2009 werden de optionele TRD Sport- en TRD Rock Warrior-pakketten geïntroduceerd, alleen beschikbaar op Double Cab en CrewMax Tundra's.Het TRD Rock Warrior-pakket voegt onder andere 17-inch gesmede TRD-legeringen, BF Goodrich-terreinbanden, een grille en bumper in carrosseriekleur, Bilstein-dempers, stoffen kuipstoelen en een sportpookknop toe;het TRD Off Road-pakket voegt bovendien trekhaken vooraan en skidplates toe.Ook nieuw is de Ivan "Ironman" Stewart Signature Series in drie pakketten, waarvan er één een supercharger kreeg, waardoor het vermogen van de 5,7-liter V8 opgevoerd werd tot 504 pk en 550 lb-ft koppel en de sprint van 0-60 mph tot onder vijf seconden.Voor 2010 werden de basisversies teruggebracht tot twee: Base en Limited, en SR5 werd een pakket toegevoegd aan de basisuitrusting.Een nieuw uitgeklede Work Truck-pakket werd ook beschikbaar gesteld op de Base-trim en een luxe Platinum-pakket op de Limited-trim.De Work Truck-, SR5- en Limited-pakketten creëerden in wezen nieuwe afwerkingen, dus we zullen ze apart vermelden ter wille van de duidelijkheid en om verwarring te verminderen, aangezien sommige van deze pakketten enkele jaren als afzonderlijke afwerkingen werden beschouwd, maar andere niet.Voor 2014 werd de 1794 Edition-trim toegevoegd, genoemd naar de ranch in Texas waarop een deel van de Tundra-assemblagefabriek is gebouwd en de basis Tundra kreeg eindelijk een eigen naam: SR.De line-up van 2015 kreeg de offroad-gerichte TRD Pro-trim, die verdween voor het modeljaar 2018 en weer verscheen voor 2019. Een nieuwe TRD Sport-trim werd toegevoegd voor 2018, wat in wezen een pakket was dat op de SR5 werd toegepast.De Standard Cab wordt volledig stopgezet voor het modeljaar 2018, terwijl in 2019 de smartphone-integratie en de stopzetting van de 4,6-liter motor te laat worden geïntroduceerd.Voor 2021, het laatste modeljaar, werden ook een Nightshade Special Edition en Trail Edition toegevoegd.De Work Truck is alleen beschikbaar vanaf het modeljaar 2010 en is een uitgeklede versie van de normale basis Tundra Grade die al drie modeljaren te koop was.Toyota behandelt dit als een pakket dat wordt toegepast op de basistoendra, maar het is een verwijderpakket dat functies verwijdert, waardoor een nieuwe basisafwerking ontstaat.De Work Truck is alleen verkrijgbaar met de carrosserieën Regular Cab en Double Cab en is ontdaan van vrijwel alle luxe kenmerken van de basistruck, met vinylbekleding op de stoelen en een effen zwarte bumper en zwarte grille-omlijsting.Enkele van de functies die het verliest zijn keyless entry, elektrische deursloten, ramen en zijspiegels, vloerbedekking, verschillende dashboardmeters en alle sporen van zilveren dashboardbekleding.Alle 2010 Tundra-afwerkingen hebben knieairbags vooraan en een nieuwe 1UR-FE 4,6-liter V8-motor, die de oude 2UZ-FE 4,7-liter motor vervangt en een beter vermogen, koppel en brandstofverbruik biedt.Het heeft een zesversnellingsbak in plaats van de oude vijfversnellingsbak.De 2010-versie van de 4,0-liter V6-basis heeft een variabele kleptiming, met 34 pk en 12 lb-ft, maar met behoud van de vijftrapsautomaat.Trailer-sway control is een standaardfunctie op alle 2011-trims.De facelift van 2014 heeft herziene dempersnelheden om de rit soepeler te laten verlopen en binnenin is een 6,1-inch Entune-infotainment-touchscreen standaard.Voor het modeljaar 2015 wordt de basis V6-motor uit de line-up geschrapt, met alleen de 4,6-liter en 5,7-liter V8-modellen over, allemaal met automatische zesversnellingsbak.Voor het modeljaar 2018 wordt de Work Truck uit de line-up geschrapt, samen met de Regular Cab-carrosserie.De basis- of DX-trim was de enige trim die beschikbaar was voor de Regular Cab Tundra bij de lancering en dit was ook de enige carrosseriestijl die deze trim voor 2007 kreeg, met een kort of lang bed, maar met een keuze uit 4.0, 4.7 of 5.7 motoren.Het heeft 18-inch geperste stalen wielen, een standaard 40/20/40 bank afgezet met stof, en functies omvatten rubberen vloeren, een kantelbaar stuur, dual-zone airconditioning en een radio/cd-speler met een mp3- speler-ingang en vier luidsprekers.Voor 2008 wordt de basisafwerking ook uitgebreid naar de twee andere carrosserievarianten, die vloerbedekking krijgen in plaats van de rubberen vloer van de Regular Cab en een elektrisch verschuifbare achterruit.De 2009-modellen bevatten een versie met flexbrandstof van de 5,7-liter V8-motor, terwijl de offroad-gerichte TRD Sport- en TRD Rock Warrior-pakketten beschikbaar komen, dus u kunt verschillende gebruikte toendra's zo uitgerust vinden.Alle toendra's van 2010 hebben standaard knieairbags vooraan en de basismodellen met de langere cabines hebben volledige accessoires en cruisecontrol.Voor de facelift van 2014 werd de basisbekleding omgedoopt tot SR.Het heeft een matzwarte lagere voorkant, grille-omlijsting en achterbumper, evenals trekhaken op 4WD-modellen, twee 12-V-stopcontacten, een achteruitrijcamera en een 6,1-inch touchscreen-infotainmentsysteem met een USB-poort.Dubbele cabines voegen ook een achtvoudig handmatig verstelbare bestuurdersstoel toe (viervoudig handmatige aanpassing voor de passagier), leeslampjes voor en achter en twee extra luidsprekers.De Regular Cab werd gedropt voor het modeljaar 2018.Toyota's Safety Sense-pakket is standaard op alle toendra's van 2018;dit pakket bevat adaptieve cruisecontrol, waarschuwing voor aanrijdingen met automatische noodrem, automatisch grootlicht en waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook.De 2020 Tundra verloor de 4,6-liter motor, met als enige motor over de line-up de 5,7-liter V8;het verbeterde infotainmentsysteem kreeg uiteindelijk Apple CarPlay en Android Auto voor 2021, maar behoudt de 7-inch schermgrootte op het basismodel.De 2007 SR5 is verkrijgbaar in Double Cab met het korte of lange bed of en CrewMax-cabine met het korte bed en met een keuze uit alle drie de motoren: de 4.0, 4.7 of 5.7.De SR5 upgradet van de basisafwerking door chromen bumpers, keyless entry, cruise control, een kantelbare stuurkolom die ook telescopen is, meer afstelling van de voorstoelen, elektrische ramen en sloten, verwarmingskanalen op de achterbank en twee extra luidsprekers voor de audio toe te voegen. systeem.Wanneer uitgerust met het lange bed, heeft de SR5 ook standaard sleepvoorbereiding, waaronder uitschuifbare zijspiegels en een transmissie-sleep-/trekmodus.CrewMax SR5's hebben bovendien verwarmde zijspiegels, een verstelbare achterbank, airconditioningkanalen achter en een ontdooibaar schuifraam achter.De 2008 SR5 Double Cab en CrewMax hebben verwarmde zijspiegels, kuipstoelen vooraan en een cd-wisselaar voor zes cd's.De facelift van 2014 heeft meer uitrusting: een chromen omlijsting van de grille en achterbumper, mistlampen, variabele intermitterende ruitenwissers, satelliet- en HD-radio en een groter 7-inch infotainmentscherm.Het TRD Off Road-pakket is optioneel verkrijgbaar op deze uitvoering en vanaf het modeljaar 2018, dus u kunt deze afgeleide producten wellicht ook tegenkomen op kavels van gebruikte auto's.Soms vermeld als een aparte afwerking, is er een TRD Sport-pakket voor de SR5 dat aan de standaard SR5-items toevoegt, zoals 20-inch lichtmetalen velgen, een scoop op de motorkap, LED-koplampen, LED-mistlampen, een sport-afgestemd ophangsysteem, vloer matten, bumpers en spiegels in carrosseriekleur, exterieurafbeeldingen en een TRD-pookknop.De 2020 SR5 en hogere uitvoeringen hebben een verbeterd 8-inch infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto.De Tundra 2021 komt ook in een limited-edition Trail Edition, waarvan er slechts 5.000 beschikbaar zijn gesteld, met unieke 18-inch lichtmetalen velgen met all-terrain banden, de 1794 Edition's grille, een afsluitbare bed-opbergbox, een spray- in bedliner en zwarte stoelen met bruine stiksels.De 2015 TRD Pro is een offroad-gerichte uitvoering en wordt alleen geleverd met 4WD in Double Cab of CrewMax-carrosserieën.De standaarduitrusting is gebaseerd op die van de SR5, maar voegt 18-inch lichtmetalen velgen toe, een TRD dubbel uitlaatsysteem, modelspecifieke exterieurstyling, offroad-ophanging met een twee-inch hogere rijhoogte, Bilstein-dempers en een front skid plaat.Binnenin is het uitgerust met kuipstoelen met rode stiksels en het verbeterde Entune-infotainmentsysteem met het grotere 7-inch scherm, evenals satelliet- en HD-radio.De TRD Pro werd stopgezet voor het modeljaar 2018.Het opnieuw gelanceerde 2019-model heeft lichtere, gesmede lichtmetalen BBS-velgen, aluminium Fox-dempers met externe reservoirs voor een betere rit, een voorwielophanging van 2 inch, een TRD-uitlaat met zwarte punt, "TRD Pro" in de achterste zijpanelen gestempeld, een motorkap, een modelspecifieke grille, LED-koplampen en Rigid Industries LED-mistlampen.De 2020 TRD Pro is ook beschikbaar in de CrewMax-body, dus 2020 en 2021 zijn de enige jaren om uit te kiezen als je die carrosseriestijl in TRD Pro-formaat wilt.De Limited is alleen verkrijgbaar met V8-motoren en in Double Cab en CrewMax-carrosserieën.Extra uitrusting in de Limited Double Cab, bovenop de SR5, omvat 18-inch lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare en automatisch dimmende zijspiegels, verstelbare bedbevestigingen en een bedrailsysteem, kapiteinsstoelen voorin bekleed met leer en met 10-voudige elektrische verstelling voor de bestuurder, automatische klimaatregeling, lederen bekleding, een telescopische stuurkolom, Bluetooth, een JBL-audiosysteem met 10 luidsprekers en een cd-wisselaar in het dashboard.De CrewMax heeft 12 luidsprekers.De 2008 Limited heeft parkeersensoren voor en achter, en het model van 2010 heeft iPod-connectiviteit en satellietradio.De 2012 Limited-uitvoering heeft een standaard achteruitkijkcamera met zijn display in de achteruitkijkspiegel en de facelift van 2014 heeft 20-inch lichtmetalen velgen, klimaatregeling met twee zones, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en het verbeterde Entune-infotainmentsysteem met smartphone app-suite en navigatie, evenals een grotere gastank van 38 gallon en standaard aanhangerrembediening op 5,7-litermodellen.Voor het laatste modeljaar 2021 komt het Nightshade Edition-pakket beschikbaar op de Limited.Het krijgt een verduisterde exterieurbehandeling met zwarte 20-inch lichtmetalen velgen, deurgrepen, badges, spiegels, grille en uitlaat.Het Platinum-pakket werd vanaf het modeljaar 2010 alleen aangeboden op de Limited CrewMax en omvat unieke 20-inch lichtmetalen velgen, een elektrisch schuifdak, een achteruitrijcamera, geperforeerde lederen bekleding, een dvd-navigatiesysteem, dorpelbeschermers, satellietradio , houtnerfafwerking en bijna alle mogelijke extra's en functies die op de toendra worden aangeboden voor een full-house, Lexus-achtige ervaring.Van de modeljaren 2010 tot 2012 vermeldde Toyota het platina als een pakket en vanaf het 2013-model werd het geclassificeerd als een uitrustingsniveau.De 2014 gefacelifte Platinum heeft een 12-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (zesvoudig aangedreven voor de passagier) met verwarming en ventilatie en een geheugenfunctie.De 1794-trim met een westers thema kwam beschikbaar voor de facelift Tundra in 2014 en is genoemd naar de Texas-ranch waarop de Tundra-assemblagefabriek gedeeltelijk is gevestigd.Gelanceerd als een 2014-model, is het alleen beschikbaar met de CrewMax-carrosserie en krijgt alles wat de Limited Platinum heeft, plus unieke chromen exterieurdetails, zadelbruin leer en suède bekleding en een zachte behandeling voor de console en het instrumentenpaneel die past bij de bekleding.Vanaf het modeljaar 2016 wordt het TRD Off Road-pakket ook aangeboden op de 1794-uitvoering.Het moderne interieur van de Toyota Tundra Gen 2 lanceringseditie is aantrekkelijk om te zien, maar het plastic is een beetje broos en het mist een chique uitstraling, zelfs in de pluche afwerking.Dit wordt grotendeels aangepakt met de facelift van 2014, waarbij de toendra een geheel nieuw interieurontwerp kreeg dat er veel slimmer uitziet, zelfs als er nog steeds verschillende gebieden zijn die zijn uitgedost met krassend plastic.Alles is in ieder geval goed in elkaar geschroefd.Een die nooit verandert, is de ruimtelijkheid.De toendra van de tweede generatie is niet langer de zeven-achtste vrachtwagen die zijn voorganger was, maar een grote vrachtwagen met plaats voor vijf of zes passagiers.De dubbele cabine is voldoende ruim, maar de CrewMax is positief gerieflijk met meer dan 42 inch beenruimte achter.De toendra van de 2e generatie bevestigt over het algemeen de reputatie van Toyota op het gebied van betrouwbaarheid en op het gebied van motoren en transmissies is het nieuws meestal goed, met beide in staat om honderdduizenden kilometers zonder problemen af ​​te leggen als ze goed worden onderhouden en regelmatig worden ververst.Geen enkele auto is echter perfect en de toendra heeft een paar vlekken op zijn rapport, met name frameroest, verfproblemen, luchtinjectiepompstoringen, enkele elektrische problemen en Toyota's beruchte Bluetooth-echoproblemen bij het bellen.Alle motoren zijn zonder natuurlijke aanzuiging, een bewezen technologie, en de automatische transmissies met koppelomvormer zijn robuust.Een goed verzorgde toendra moet daarom mechanisch gezond zijn, maar dat betekent niet dat er geen andere problemen zijn om op te letten.De basisolieservice is elke 10.000 mijl, maar we raden aan die afstand te halveren als uw truck onder zware omstandigheden werkt, zoals zwaar transport en/of slepen, bij vriestemperaturen of in stoffige omstandigheden.Toyota voert sowieso controles van 5000 mijl uit, waarna het de banden laat draaien en alle vloeistofniveaus en het remsysteem inspecteert.Na zijn vingers te hebben gebrand aan het onbedoelde acceleratieschandaal, controleert de autofabrikant ook elke 5.000 mijl of de vloermat van de bestuurder nog goed vastzit.Met de normale intervallen van 10.000 mijl vervangt het ook de olie en het oliefilter, naast de normale controles van 5.000 mijl.En aangezien er in het verleden problemen zijn geweest met de schroefassen van toendra's, worden de bouten van deze as elke 15.000 mijl gecontroleerd en opnieuw aangehaald.Elke 30.000 mijl worden ook de luchtfilters van de cabine en de motor vervangen en worden er nog veel meer controles uitgevoerd, waaronder de differentiëlen.De bougies worden elke 120.000 km vervangen.4,0-liter V6 atmosferische 1GR-FE gasmotor (2007-2009)4,0-liter V6 atmosferische 1GR-FE gasmotor (2010-2013)4,7-liter V8 atmosferische 2UZ-FE gasmotor (2007-2009)4,6-liter V8 atmosferische 1UR-FE gasmotor (2010-2013)4,6-liter V8 atmosferische 1UR-FE gasmotor (2014-2018)4,6-liter V8 atmosferische 1UR-FE gasmotor (2019-2021)5,7-liter V8 atmosferische 3UR-FE gasmotor (2007-2009)5,7-liter V8 atmosferische 3UR-FE gasmotor (2010-2013)5,7-liter V8 atmosferische 3UR-FE gasmotor (2014-2018)5,7-liter V8 atmosferische 3UR-FE gasmotor (2019-2021)Natuurlijke aanzuiging 1GR 4.0-liter V6 gasmotor (2007-2013)Natuurlijke aanzuiging 2UZ-FE 4,7-liter V8-gasmotor (2007-2009)Natuurlijke aanzuiging 1UR-FE 4,6-liter V8-gasmotor (2010-2021)Natuurlijke aanzuiging 3UR-FE 5,7-liter V8-gasmotor (2007-2021)Natuurlijke aanzuiging 1GR-FE 4,0-liter V6-gasmotor (2007-2013)Natuurlijke aanzuiging 2UZ-FE 4,7-liter V8-gasmotor (2007-2009)Natuurlijke aanzuiging 1UR-FE 4,6-liter V8-gasmotor (2010-2013)Natuurlijke aanzuiging 1UR-FE 4,6-liter V8-gasmotor (2014-2021)Natuurlijke aanzuiging 3UR-FE 5,7-liter V8-gasmotor (2007-2013)Natuurlijke aanzuiging 3UR-FE 5,7-liter V8-gasmotor (2014-2021)Technical Service Bulletins volgens de NHTSA.Check onderhoudsboekje voor:Wat de algemene duurzaamheid van de motoren, transmissies, accessoires en elektrische apparatuur van de toendra betreft, is het nieuws goed en bevestigt het Toyota's reputatie van betrouwbaarheid.De problemen van de toendra liggen echter ergens anders en er zijn bepaalde jaren om te vermijden, evenals bepaalde dingen om op te letten.Verreweg het slechtste jaar van de toendra is het lanceringsmodel van 2007, dat veel problemen heeft met luchtinjectiepompen - een probleem dat duizenden kan kosten om op te lossen.Er waren een paar haperende motoren en - zo bleek later - behoorlijk wat roestproblemen.Het is het beste om vroege toendra's te vermijden die zijn gebruikt in de staten in de zoutgordel van de VS - en om het model van 2007 helemaal te vermijden.Enkele van de veelvoorkomende problemen van de Toyota Tundra uit 2008 zijn elektrische problemen zoals batterijen die leegraken en defecte dynamo's, samen met aanhoudende roestproblemen als ze ouder worden.De radio's van de 2008-modellen vallen ook vaak uit.Naast roest hebben veel toendra's last van lakproblemen, waarbij de bovenste blanke lak loslaat.Er zijn ook verschillende toendra-terugroepacties, met veel voor problemen met de brandstofpomp, maar deze zullen eigenaren waarschijnlijk geen geld kosten en zullen gratis worden gerepareerd door Toyota als ze dat nog niet zijn gedaan;in feite zijn de meeste hiervan al afgehandeld onder de terugroepvoorwaarden.Niet alle problemen zijn significant genoeg om hun eigen secties in deze recensie te rechtvaardigen en onder de problemen waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze relatief zeldzaam of klein zijn, zijn de volgende:Het is de moeite waard om enkele veelvoorkomende foutcodes in gedachten te houden:Er waren niet al te veel serieuze problemen met de Toyota Tundra 5.7-motor, maar problemen met de luchtpomp van de Toyota Tundra in 2007 en 2008 lijken veel voor te komen en hebben vooral betrekking op de 3UR-FE 5,7-liter V8-motor.Er duiken opnieuw problemen op voor de toendra's van 2012 en 2014.Deze kunnen beginnen met een nieuwe en een defecte luchtinjectiepomp of een pomp die vastloopt, zal er waarschijnlijk toe leiden dat uw toendra de emissietest niet doorstaat.Deze pompen kunnen zelden worden gerepareerd en moeten meestal tegen aanzienlijke kosten worden vervangen.Helaas was er geen terugroepactie voor Toyota Tundra-luchtinjectiepomp uit 2007, 2008, 2012 of 2014, dus Toyota hoeft dergelijke getroffen modeljaren niet gratis te repareren.De P0419 Toyota Tundra-foutcode is er een om op te letten hier - het geeft aan dat de PCM van het voertuig een defect in het secundaire luchtinjectiesysteem heeft gedetecteerd.De Toyota Tundra secundaire luchtinjectiesysteemfoutcode P0418 verwijst naar de luchtvacuümregelsolenoïde die niet correct werkt.2007 en 2008 Toyota Tundra P0415-foutcodes duiden op een storing in het luchtinjectiesolenoïde B-circuit.