© 2022 Power Automedia.Alle rechten voorbehouden.Verbrandingsmotoren zijn ontworpen om "heet" te lopen om met enige schijn van efficiëntie te werken.Als u een motor heeft die te koud loopt, kunt u problemen krijgen zoals inefficiënte verbranding en condensvorming in de motor.Als je molen te heet wordt, weet je wat er kan gebeuren.Maar is er een ideale bedrijfstemperatuur van de motor?De meeste professionals zijn het erover eens dat 190 tot 200 graden een goed temperatuurbereik is om op te schieten.Phil Sanner uit Lakeland, Florida had het gevoel dat de motor in zijn Nova uit '71 heter werd dan zou moeten.Volgens de aftermarket-meter zou hij zelfs naar het bereik van 220 tot 230 graden klimmen terwijl hij voor een rood licht in het verkeer in Florida zat.Het zou onmiddellijk weer normaal worden als hij begon te rijden.Hij vroeg om enkele suggesties, omdat hij wilde weten hoe hij zijn koelsysteem moest upgraden.Voordat we simpelweg begonnen met het vervangen van onderdelen, hebben we contact opgenomen met de mensen van Champion Cooling om hulp te krijgen van mensen die verstand hebben van koelsystemen.Champion adviseerde een radiator met twee rijen kern voor Phil's Nova en stelde een lijkwade voor met de nieuwe 16-inch ventilator met hoge snelheid van het bedrijf.Elke rij koelbuizen is 1 inch.Zoals je kunt zien, zijn de radiator en de mantel gepolijst, maar je kunt ze ook in een ongepolijste afwerking krijgen.Waarom zijn de meeste professionals het erover eens dat een ideale bedrijfstemperatuur van de motor ongeveer 190 tot 200 graden is?Dat is heet genoeg om vocht af te koken en slibvorming te voorkomen, maar toch laag genoeg om een kussen te bieden in geval van hittepieken.Lagere bedrijfstemperaturen geven de meeste mensen een vals gevoel van veiligheid, maar lagere temperaturen kunnen leiden tot onnodige slibvorming van de olie en kunnen ertoe leiden dat motor-/brandstof-/vonkbeheersystemen niet optimaal werken of optimaal vermogen hebben."We zien vaak 195 tot 205 graden voor Chevy's met grote blokken, maar heel vaak lagere temperaturen in kleine blokken", zegt Michael Harding, marketingdirecteur bij Champion.“Het ding om in gedachten te houden is dat een motor zijn eigen 'comfortabele' bedrijfstemperatuur zal vinden en het gooien van onderdelen ernaar - zoals een aluminium radiator - zal dat niet per se veranderen.Hoewel een aluminium radiator de temperatuur een beetje kan verlagen in een goed werkend koelsysteem, is de mythe vaak dat het automatisch overstappen op een aluminium radiator dit zal doen.Als er een oververhittingsprobleem is, kan het heel weinig doen totdat je het probleem vindt en oplost.Een goed werkend systeem onder druk (13 tot 16 psi), met een 50/50 mix van antivries en water kan veilig tot 260 graden gaan zonder alleen motorschade door hitte te veroorzaken.De sleutel is om geen koelvloeistof te verliezen.Verlies van koelvloeistof kan leiden tot hete plekken, dampzakken, kromme koppen, enz. Echter, 230 graden en hoger kan de vonkenkaart veranderen die nodig is om motorschade door voorontsteking/ontploffing te voorkomen.De meeste fabrieks-ECM-vonkgestuurde motoren verminderen automatisch de vonkvoortgang naarmate de koelvloeistoftemperatuur stijgt.Mechanische verdelers of niet-ECM-gestuurde motoren hebben dat voordeel niet en hebben problemen met detonatie bij hogere motortemperaturen en dat kan schade veroorzaken.Voordat we te diep ingaan op de verkoelende discussie over Phil's Nova, moeten een paar details aan het licht worden gebracht.Ten eerste kocht Phil pas onlangs de Nova, en hoewel de motor sterk is en geweldig loopt, heeft hij echt geen informatie over hoe hij in elkaar zit.Wat hem wel opvalt, is dat de temperatuurmeter hoger loopt dan hij zou willen als hij in de zomer in Florida in het verkeer zit.Maar waarom?Waarom moet u een koelvloeistoffilter overwegen?Heb je de laatste tijd naar je koelvloeistof gekeken?Oké, misschien is het niet zo erg als chocoladesiroop die door het systeem stroomt, maar hoe goed je koelsysteem ook is onderhouden, er zal nog steeds een kleine hoeveelheid vuil door het systeem drijven.Het vuil is onvermijdelijk en kan uiteindelijk de radiator, thermostaat of waterpomp beschadigen of verstoppen.Door een van Champion's in-line koelvloeistoffilters toe te voegen, kunt u uw koelsysteem beschermen tegen roest en ander vuil.Terwijl de koelvloeistof door het filter stroomt, wordt het opgevangen in het verwijderbare en herbruikbare filterscherm, waardoor uw watermantels schoon blijven en uw motor koel blijft.Toen deze oudere auto's van de lopende band kwamen - in voorraadvorm - hadden ze meestal geen probleem met oververhitting.General Motors deed veel moeite om ervoor te zorgen dat de oorspronkelijke koper zich geen zorgen hoefde te maken over een oververhitte motor.Maar hier zijn we, 50 jaar en een groot aantal aanpassingen later, en het kan nu een probleem zijn.Er zijn veel problemen die ertoe kunnen leiden dat een motor oververhit raakt.Als u te veel of zelfs te weinig ontstekingstijdstip laat lopen, kan uw motor oververhit raken.Als uw lucht/brandstofverhouding te arm is, raakt uw motor oververhit.Als je thermostaat blijft hangen, raakt je motor oververhit.Als uw ventilator niet draait, raakt uw motor oververhit.Als uw radiator niet efficiënt is, realiseert u zich zeker dat uw motor oververhit zal raken.Wat dit betekent, is dat u er echt voor moet zorgen dat al het andere is zoals het zou moeten zijn, of dat het vervangen van de radiator uw probleem mogelijk niet oplost.Volgens Champion koelen sommige motoren efficiënter met een kern met twee rijen en sommige met een kern met drie rijen.Een snel telefoontje naar hun technische lijn zal helpen bepalen welke het beste is voor uw auto."Een probleem over hoe het ontstekingstijdstip en de lucht/brandstofverhouding de temperatuur kunnen beïnvloeden, is dat als dat de factoren zijn die hogere temperaturen veroorzaken, dit meestal meer opvalt omdat de motor slecht draait", zegt Harding.“Het komt zelden voor dat je motor oververhit raakt door een slecht ontstekingstijdstip als de motor op zijn best loopt, dus die twee gaan echt hand in hand.Hier in Californië zal 8 graden BTDC het niet redden met de brandstoffen die we hebben.Het iets hoger instellen van het ontstekingstijdstip helpt, en om ongeveer 14 tot 18 graden basistiming te krijgen en een totale timing van 34 graden te behouden, kan een recurving van de distributeur nodig zijn.Met deze parameters in gedachten zorgde Phil er eerst voor dat de elektrische ventilator voldoende lucht door de radiator trok.We plaatsten een stuk Legal-papier van standaardformaat voor de radiator en controleerden of er voldoende luchtstroom was toen het papier tegen de radiator werd getrokken.Vervolgens hebben we besloten om de thermostaat te verwisselen.Hij kocht een 185-graden unit om de 195-graden "flow controller" onder de behuizing te vervangen.Hij nam de auto mee en volgens de temperatuurmeter zag hij geen merkbare verandering in de temperatuurpiek van de auto.Omdat dat geen merkbare verandering bracht, besloten we om naar het ontstekingstijdstip te kijken.Dit is het gemakkelijkste aspect om te controleren en toen we er zeker van waren dat de timing was waar het moest zijn, werd de auto opnieuw rond het blok gereden.Helaas, zodra we een rood licht tegenkwamen, begon de temperatuur weer te stijgen.We kregen de auto weer thuis en gaven hem nog een keer en besloten dat de huidige radiator niet efficiënt genoeg was om zijn kleine blok effectief te koelen.Hoewel een vluchtige blik binnenin geen echte verstopping of andere problemen aan het licht bracht, deed de radiator zijn werk niet voldoende.Dit was het moment waarop we besloten dat het tijd was om contact op te nemen met iemand die verstand heeft van koeling, en belden we de technische lijn van Champion Cooling.Een van de eerste dingen die we moesten doen, was een paar vragen beantwoorden over de auto en het beoogde doel.We hebben uitgelegd dat de huidige radiator drie kernen heeft die koelvloeistof bevatten, maar we waren verrast om te horen dat dit een probleem zou kunnen zijn als de kernen niet de juiste maat hebben?Ja, we waren net zo in de war als jij nu bent.Volgens Scott Simison van Champion: "Als ik dit exacte concept met klanten bespreek, begin ik meestal met het stellen van een belangrijke vraag die enige invloed kan hebben op welk ontwerp ik denk dat het beste bij hen past.Die vraag is, wat voor soort waterpomp ze gebruiken en of ze me het debiet van die waterpomp kunnen geven.Dit is belangrijk omdat, als een klant een high-flow waterpomp gebruikt en een radiator met een grotere buisdiameter wil gebruiken;bijvoorbeeld een tweerijig met 1-inch buizen, dan zouden ze heel gemakkelijk koelingsproblemen kunnen hebben.Op dat moment kunnen ze het gevoel hebben dat de radiator zelf niet voldoende is, terwijl ze in werkelijkheid de vloeistof gewoon te snel door de radiator verplaatsen."Het bevestigen van de ventilator aan de mantel en de mantel aan de radiator gebeurt met KORTE zelftappende schroeven.Kortom, sommige toepassingen zouden meer voordeel kunnen halen uit het gebruik van meer kleinere buizen, terwijl andere meer voordeel zouden kunnen halen uit minder grotere buizen.De enige manier om er zeker van te zijn dat je het de eerste keer goed doet, is door te bellen en met een van de professionals te praten.”Als het gaat om radiatorontwerp, zijn er eigenlijk een aantal opties beschikbaar.De eerste is de single-pass radiator.Door dit ontwerp kan de koelvloeistofstroom één keer door de radiator gaan.Single-pass radiatoren hebben een koelvloeistofstroom van de inlaat aan de ene kant naar de uitlaat aan de andere kant.De nieuwe koelmodule (radiator, ventilator en mantel) past op de voorraadlocatie en wordt net als de OE-radiator op zijn plaats gehouden.Zorg ervoor dat uw rubberen zadelbussen in goede staat zijn om schade aan de radiator te voorkomen.Bij een double-pass radiateur stroomt de koelvloeistof twee keer door de radiateur voordat deze terugkeert naar de motor.De in- en uitlaat van een double-pass radiator bevinden zich aan dezelfde kant.Als de koelvloeistof de radiator binnenkomt, stroomt het naar de andere kant en wordt vervolgens geleid om terug te stromen door de onderste helft van de radiator.Aangezien de inlaat en uitlaat zich aan dezelfde kant van de radiator bevinden, kan het aansluiten van de bovenste radiatorslang een probleem zijn.Een eenvoudige manier om de bovenste slangaansluiting te maken is door een draaibare thermostaatbehuizing en een nieuwe slang te gebruiken.Een triple-pass radiator heeft koelvloeistof door, je raadt het al, drie keer.Triple-pass radiatoren zijn meer geschikt voor racetoepassingen.In- en uitlaten bevinden zich meestal aan weerszijden en de stroom zal drie keer door de kern gaan.Waterpompen met een groot volume, weinig tot geen beperkingen en katrollen met een 1-op-1-verhouding zijn in principe een vereiste om een optimale circulatie en koeling te garanderen.Met drie beschikbare opties, hoe weet u welke eigenlijk het beste is voor uw toepassing?"Er zijn maar een handvol vragen die aan de klant moeten worden gesteld om een algemeen idee te krijgen van welke versie van een radiator de klant moet kopen", zegt Scott.“De eerste overwegingen zijn welk type motor wordt gebruikt en hoeveel ruimte ze hebben van de kernsteun (of zadelbevestigingen) tot de motor.De afstand tussen een V8 en een zescilinder kan aanzienlijk zijn.De grootte van de motor kan ook een dikkere kern rechtvaardigen, simpelweg op basis van de behoefte aan een groter vloeistofvolume.Een andere overweging is of ze OEM-montagepunten gebruiken of op zoek zijn naar een op maat gemaakte unit.”Om het koelsysteem schoon te houden, hebben we ook een koelvloeistoffilter geïnstalleerd."De volgende vraag is wat voor soort koelventilatoren ze van plan zijn te gebruiken", herhaalt Scott.“Dit is een belangrijke vraag, omdat het bij mechanische ventilatoren de beschikbare ruimte waar de klant mee moet werken verder kan beperken en ze alleen op basis daarvan tot een dunnere kern kan dwingen.Dit probleem kan zich ook voordoen bij elektrische ventilatoren, aangezien de radiator, mantel en ventilator een totale dikte van de kit kunnen veroorzaken die te groot is voor de totale beschikbare ruimte van de klant.”Gelukkig zijn er veel dikte-opties beschikbaar voor elektrische koelventilatoren om dit probleem op te lossen.Houd er echter rekening mee dat u meestal het vermogen van de ventilator opoffert om de totale dikte te verminderen (dwz ventilatoren met een laag profiel).Luchtweerstand kan beter of slechter worden gemaakt op basis van de dikte van de radiatorkern alleen, en dat is voordat u rekening houdt met andere mogelijke negatieve luchtstroombarrières zoals airconditioningcondensors, vlakke plaatachtige externe motorolie- / transmissiekoelers of andere items die voor uw koelsysteem kunnen worden gemonteerd.We vulden het systeem met een 50/50 mix van antivries en gedestilleerd water en voltooiden de installatie door de dop van de radiatordop te installeren."De mix van 50/50 moet zijn met gedestilleerd of gedeïoniseerd water, en niet met kraanwater", zegt Harding."Dit is niet alleen een aanbeveling van Champion Cooling, maar ook van koelvloeistoffabrikanten."Ten slotte vroegen we Scott of het aantal vinnen en het ontwerp er echt toe doen bij het ontwerpen van een radiator."Het aantal vinnen en het ontwerp doen er toe", roept hij uit.“Het maakt echter niet zoveel uit als de luchtstroom zelf.Dit komt omdat een goed ontwerp van de vin de luchtstroom vanuit alle bronnen efficiënter kan maken.Bij elke radiator wil je dat de vinnen de luchtstroom naar buiten en weg van de radiator maximaliseren, omdat die luchtstroom de warmte naar buiten en weg duwt.Ik vertel klanten dat het niet uitmaakt hoe groot je radiator is, als je er geen lucht doorheen laat gaan, ben je dood in het water.Je wilt dat de vinnen de luchtstroom verbeteren in plaats van deze te belemmeren.”Helaas is er geen one-size-fits-all koelsysteemontwerp met het zeer brede scala aan toepassingen waarmee de mensen van Champion Cooling dagelijks werken.Met andere woorden, voordat u een nieuwe radiator koopt, kunt u er echt voor zorgen dat u precies krijgt wat u nodig heeft door eerst te bellen en zeker te weten dat de radiator die bij u aan de deur komt de beste optie is voor uw toepassing.Bouw je eigen aangepaste nieuwsbrief met de inhoud waar je van houdt van Chevy Hardcore, rechtstreeks in je inbox, helemaal GRATIS!© 2022 Power Automedia.Alle rechten voorbehouden.We beschermen uw e-mail en sturen alleen inhoud die u aanvraagt.We sturen je elke week de meest interessante Chevy Hardcore-artikelen, nieuws, autokenmerken en video's.We beloven dat we uw e-mailadres voor niets anders gebruiken dan voor exclusieve updates van het Power Automedia Network.We beschermen uw e-mail en sturen alleen inhoud die u aanvraagt.Bedankt voor je abonnement.We denken dat je het misschien leuk vindt...We denken dat je het misschien leuk vindt...Bedankt voor je abonnement.