Project TR7 deel 12: De duivel zit in de details

2022-09-02 21:33:27 By : Ms. Echo Huang

Onze auto-experts kiezen elk product dat we aanbieden.We kunnen geld verdienen met de links op deze pagina.Inmiddels heb je waarschijnlijk een van mijn vele persoonlijkheidsgebreken opgemerkt.Een van de grootste: ik kan niet tegen slordige autoreparaties.Dus ik bracht het grootste deel van een snikhete zondagmiddag door met het repareren van een paar dingen op Project: TR7 die me zouden irriteren als ik ze zou laten staan.De dikke laag vuile, versteende olie op Project: TR7 - op de motor, op het subframe en op de framerails - vertelt me ​​​​dat de auto wat incontinentieproblemen had.Eerste opdracht: verwijder de transmissie en het vliegwiel.Ik werkte alleen onder de auto en die oefening duurde ongeveer 90 minuten, ondanks de krappe ruimtes.Terwijl het vliegwiel in de machinewerkplaats werd opgedoken, onderzocht ik de achterste hoofdafdichting en vond het gebied zo schoon en droog als een bot.De oude afdichting was na vier decennia nog redelijk soepel, maar die heb ik toch vervangen.Met de auto zo ver uit elkaar, is het dwaas om geen onderdeel van $ 8 te vervangen dat terug zou kunnen komen en me een paar kilometer verderop zou kunnen achtervolgen.De andere plaatsen waar olie kon lekken - de voorste motorafdichting, kleppendekselpakking, oliecarterpakking en de O-ringen in de externe oliepomp en het olieoverdrachtshuis - kregen nieuwe onderdelen.De binnenkant van het transmissiehuis was bedekt met dikke, harde, vettige olie.Met twee blikken Gunk en staalwol heb ik de transmissie schoongemaakt.Daarna heb ik de voor- en achterafdichtingen vervangen, die niet meer soepel waren.Hopelijk behouden de TR7-motor en -transmissie nu hun lichaamsvloeistoffen.Daarna heb ik de acht vermoeide rubberen bussen vervangen tussen het schakelhuis en de transmissie.Een goede twee zweterige uren werden verbruikt door YKC957 - dat is de beugel die het middelste deel van het uitlaatsysteem op zijn plaats houdt.Iemand in een geluiddemperwinkel sneed de oude doormidden en gebruikte een generieke rubberen hanger.Dat soort dingen irriteert me.Omdat de noodremkabel door YKC957 loopt, heb ik de twee rubberen doorvoertules op de compensatorhendel vervangen en het geheel ingevet.Nu werkt de e-brake zo goed als nieuw.En het uitlaatsysteem hangt precies waar het zat toen de auto nieuw was.Een van de trucs die ik gebruik om NOS-onderdelen te vinden, is door simpelweg het originele fabrieksonderdeelnummer in Google en op eBay in te voeren.Zo vond ik YKC957, een vrij obscuur onderdeel dat meestal de levensduur van de auto meegaat.Er waren er twee op eBay;Ik heb de goedkoopste gekocht.Kosten: $ 18.In de winter heb ik een NOS-koppeling en drukplaat op eBay gepakt voor minder dan $ 100.Het googelen van originele fabrieksonderdeelnummers kan allerlei schatten opleveren, en ik raad deze strategie aan voor iedereen die aan hun oude auto's werkt.Met het opnieuw opgedoken vliegwiel en de nieuwe koppeling geïnstalleerd, was het tijd om de vernieuwde versnellingsbak aan te pakken.Ik schoof de transmissie onder de auto en tilde hem op mijn krik.Het plan was om de transmissie op zijn plaats te krijgen en vervolgens de digitale editor van Autoweek, Andrew Stoy, op te roepen om me te helpen hem aan de motor te koppelen.Uit ervaring weet ik dat het veel gemakkelijker is om een ​​transmissie te verwijderen dan om er een te installeren.Maar voor de grap heb ik de transmissie opgekrikt tot hij op gelijke hoogte was met de achterkant van de motor.Daarna bracht ik de ingaande as van de transmissie in lijn met de koppelingsplaat en rolde de versnellingsbak naar voren.Het was een beetje wiebelen en wiebelen, maar de versnellingsbak gleed precies op zijn plaats.Ik tilde de achterkant van de transmissie op en schroefde de dwarsbalk aan het frame en vervolgens installeerde ik de bouten van de belbehuizing.De hele klus duurde ongeveer 90 minuten.Dit is een van de redenen waarom ik zo graag aan de TR7 werk.De meeste klussen kunt u zelf doen.Vanaf daar was het op weg naar de races.Binnen een paar nachten in de garage na het werk, werden de aandrijfas, starter, dynamo en versnellingspook, en de schakelconsole in de auto, met weinig of geen gedoe opnieuw geïnstalleerd.Hoewel ik een nieuwe waterpomp kocht, was ik niet van plan hem te gebruiken omdat de oude niet lekte.Maar Autoweek-lezer Mike Smith, zelf een TR7-eigenaar, veranderde van gedachten met een opmerking die hij een paar weken geleden achterliet: "Ik heb dit eerder gezegd, maar voordat je alles sluit, doe jezelf een plezier en vervang de waterpomp. Die ene op mijn TR7 duurde minder dan een uur... Het zal de kleine moeite waard zijn, en dan bijvullen met multi-koelvloeistof van goede kwaliteit om de gemengde metalen materialen in de motor te smeren en te beheren."De oude pomp, die met een tandwiel van een krikas wordt aangedreven, is een andere Triumph-gekheid.Maar deze keer is het de schuld van Saab.De eerste versies van Triumph's slant-four-motor aangedreven eind jaren '60 en vroege jaren '70 versies van de Saab 99. Omdat Saab ermee instemde om 50.000 schuine-vier motoren per jaar van Triumph te kopen, kon het Zweedse bedrijf één ontwerpwijziging dicteren die enorm gecompliceerd was en de motor ernstig verzwakt: de locatie van de waterpomp verplaatste zich van zijn traditionele plaats voor de motor naar de bovenkant van het blok met de waaier naar boven gericht.Dat komt omdat Saab in de 99 de motor achterwaarts installeerde, met het vliegwiel naar voren gericht en de neus van de motor centimeters verwijderd van de firewall.Met de waterpomp in de normale positie, zou het een karwei zijn om deze te vervangen.En zo veranderde de waterpomp van locatie ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp van hoofdingenieur Lewis Dawtrey uit 1963.De waaier zit ongeveer gelijk met de bovenste radiateurslang.Daalt het koelvloeistofpeil daaronder, dan volgt al snel oververhitting, een lekke koppakking en een kromme kop.Project: TR7, een later productiemodel, werd geleverd met een waarschuwingssensor voor laag koelmiddel die is ontworpen om ziekten te helpen voorkomen.Na de waterpomp kwam het uitlaatsysteem.Op een Triumph-clubforum begin dit voorjaar vond ik een nieuwe oude stockset met Pacesetter-merkkoppen uit de jaren 80 in een nooit geopende doos.Kosten: $ 200.Die passen prachtig en zouden goed moeten werken met de hoge compressiezuigers en milde nok.Het uitlaatgeluid zal hopelijk een beetje raspend, maar stil zijn.Dat laatste wat ik wil is dat een winderig klinkend Project: TR7 de ongewenste aandacht trekt van bestuurders van aangepaste Subarus, Honda's en auto's van dat soort.Ondanks mijn inspanningen om de prestaties van de TR te verbeteren, zal de auto hoogstwaarschijnlijk geen gelijke tred houden met de meeste moderne machines.De kosten voor dit deel van de mechanische renovatie bedragen in totaal $ 694 en zijn als volgt verdeeld:Het enige dat nu nog te doen is, is de SU-carburateurs opnieuw opbouwen en twee belangrijke wijzigingen aanbrengen om meer van het motorvermogen naar de wielen te sturen.De mechanische motorkoelventilator wordt vervangen door een elektrische.En de mechanische brandstofpomp maakt plaats voor een elektrische pomp.Eindelijk kan ik zeggen dat we dicht bij de finish komen.