“Rovers zijn enkel voor uitgebluste ouderen? Daar gaan we iets aan doen”, dat was min of meer wat de leiding van Rover begin de jaren ’60 besliste. Na de charmante maar eigenlijk voorbijgestreefde P4 en de heel sexy maar dure P5 met zijn verouderde techniek besliste Rover om voor een nieuw model alles van stal te halen: de P6. De gekste ideeën werden op tafel gegooid: er was zelfs sprake van om de auto aan te drijven met een… gasturbine.
De ratio haalde de ingenieurs echter al snel in en de turbine werd ingeruild voor een klassieke viercilinder in lijn, zij het wel een heel modern exemplaar. Die laatste, met zijn cilinderinhoud van twee liter, ontwikkelde 100 tot 120 pk afhankelijk van de versie (een of twee carburatoren). De rest van de auto leek wel sciencefiction in vergelijking met wat de andere Britse autobouwers maakten: een zelfdragend koetswerk met aluminium motorkap en kofferklep, De Dion-achteras, gecombineerde en horizontaal geplaatste veren en dempers voorin en vier schijfremmen (achteraan in-board). De in 1963 voorgestelde Rover 2000 kreeg een correct prijskaartje en werd al snel een succes. Temeer omdat hij in 1964 tot Auto van het Jaar werd verkozen, als allereerste, trouwens.
Het orgelpunt kwam in 1968 met de 3500, met een V8 van Buick-origine. Die werd uitsluitend gecombineerd met een automatische versnellingsbak en gaf de berline prestaties van de bovenste plank. Rover wreef zich in de handjes, want deze variant verkocht als zoete broodjes en kostte minder om te bouwen dan de viercilinder. Aan de vooravond van de jaren ’70 onderging de P6 een kleine facelift waarmee hij aan viriliteit won wat hij aan finesse opgaf. In 1971 stelde Rover de 3500S voor, die een tot 160 pk opgevoerde V8 combineerde met een manuele versnellingsbak. De Britse politie was er verzot op. Het duurde tot 1976 voor hij uit het aanbod verdween. Hij werd toen vervangen door de SD1, die er moderner uitzag… maar technisch veel archaïscher was.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Compact model, break of SUV, al deze auto’s kunnen uitpakken met ten minste een vijftigtal kilometer puur elektrische rijbereik en een CO2-uitstoot van minder 50 g/km!
Dat heeft Alfa-baas Jean-Philippe Imparato bevestigd. En ook BMW denkt aan een M1 voor het nieuwe millennium.
Bij de testritten met de GR86 liet Toyota ons ook een paar rondjes op het circuit van Monteblanco draaien aan het stuur van de afgeslankte versie van de Supra, die (eindelijk) met een handbak wordt geleverd.
Hij wordt eind deze maand officieel voorgesteld op het Salon van Chengdu (China).
Een elektrische ‘muscle car’, onmogelijk? Dodge wil het tegendeel bewijzen en dat bovendien met typisch Amerikaanse overdaad…
De BMW E3, die op dit moment nog te koop is aan ‘redelijke’ prijzen, is één van de meest pure modellen van het merk. Hij is sportief en ook vandaag nog aangenaam om mee te rijden, maar zijn prijs zou in de toekomst wel eens een hoge vlucht kunnen nemen.
Deze nieuwe coupé van het merk met de ster wordt de eerste die de naam CLE draagt bij Mercedes. Zijn rol? De coupé-silhouetten van zowel de C-Klasse als de E-Klasse vervangen.
De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?
Bij de testritten met de GR86 liet Toyota ons ook een paar rondjes op het circuit van Monteblanco draaien aan het stuur van de afgeslankte versie van de Supra, die (eindelijk) met een handbak wordt geleverd.
Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?
De Franse sportwagen ging onder het mes bij de ingenieurs. En hij is nu overtuigender dan ooit...
Als je aan het wachten was op een uniek model om een Porsche 911 te kopen en daarnaast ook een goed doel wil steunen, dan is deze Sally Special ongetwijfeld iets voor jou!
Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!
Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!
Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…
Dagelijkse update van de meest interessante auto’s, reviews en nieuws…