Alles wat u moet weten voordat u een gebruikte BMW 5 Serie 6e generatie kooptDe 6e generatie BMW 5 Serie kreeg zijn enige facelift voor het modeljaar 2014 en het was zo subtiel dat het door sommigen onopgemerkt zou blijven.Het algemene uiterlijk van de F10 is een stuk minder en veel gereserveerder dan zijn meer controversiële E60-voorganger, die werd ontworpen onder de creatieve leiding van Chris Bangle.De voorste lichtblokken behouden hun vorm, maar zijn nieuw, met dagrijverlichting met platte bodem en minder kieskeurige richtingaanwijzers 1. De voorbumper is ook nieuw 2, waarbij het V-motief veel soepeler en soepeler overgaat in de onderbumper de onderste volant wordt volledig opnieuw ontworpen met nieuwe ronde mistlampen 3. Op normale sierlijsten is nieuwe C-vormige chromen appliqué aangebracht op het buitenste derde deel van de onderste volant 4, waarbij de onderste luchtdam in het midden smaller wordt.De achterkant is slechts licht aangepast en ziet er vrijwel identiek uit aan het 2013-model, afgezien van een nieuwe bumper 1 met een horizontale chromen strip die loopt tussen de twee op de bumper gemonteerde rode reflectoren 2 - die zelf enigszins zijn bijgewerkt.De achteruitrijlichten 3 zijn iets kleiner en zijn gecentreerd in de op het kofferdeksel gemonteerde delen van de achterlichten in plaats van direct naast de nummerplaatuitsparing te zitten.In wezen zijn de enige veranderingen die zichtbaar zijn in profiel enkele nieuwe wielontwerpen 1 en de gerestylede bumpers 2 en koplampen 3.Behalve voor nieuwe stuurwielontwerpen 1 en subtiele verticale chromen strips 2 aan weerszijden van het infotainmentscherm, is het interieur in wezen ongewijzigd ten opzichte van het 2014-model.De F10 zesde generatie BMW 5-serie gelanceerd met drie motoren als een 2011-model.De basismotor was de 528i met de atmosferische 3,0-liter N52 inline-six met 240 pk en 230 lb-ft koppel.De volgende is de 535i met de turbocharged 3.0-liter N55 inline-zes met 300 pk en 300 lb-ft.Bovenaan de stapel staat de 550i met de twin-turbocharged 4,4-liter N63 V8 die 400 pk en 450 lb-ft koppel ontwikkelt.Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd en tot grote vreugde van de liefhebbers kunnen ze kiezen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak als ze de achttrapsautomaat niet willen.xDrive AWD-versies zijn beschikbaar op al deze motoren, maar zonder de handmatige optie.Het instapmodel N52 inline-six is gemaakt van lichtgewicht magnesium en aluminium en is de enige motor met natuurlijke aanzuiging in het motorgamma.Het zal het werk goed doen als je niet naar snelheid verlangt en het biedt een back-to-basics rijervaring in de eeuwenoude BMW-traditie van de afgelopen decennia: een sonore, vrij-toeren inline-zes die moet rev om zijn best te doen.Noch een handgeschakelde versnellingsbak, noch vierwielaandrijving is mogelijk met deze motor.Eerdere versies van de N52 hadden een slecht ontwerp van de cilinderkop, waardoor de hydraulische klepstoters van de uitlaatklep zouden verhongeren, maar dit werd verholpen voordat de F10 werd gelanceerd.Behoudens het in de gaten houden van een aantal enigszins kwetsbare componenten zoals de waterpomp, thermostaat en oliefilterbehuizing - die allemaal gevoelig zijn voor defecten en lekken - zou het jarenlang betrouwbaar moeten zijn met het juiste onderhoud.Hij diende slechts één jaar als de basismotor voor de F10, voordat hij in 2012 werd vervangen door een 2,0-liter viercilinder met turbocompressor.Vanaf het modeljaar 2012 leidde de zoektocht naar efficiëntie en downsizing tot de vervanging van de atmosferische N52 inline-six met een turbocharged N20 inline-four in de basis 528i.Het uitgangsvermogen is dezelfde 240 pk, maar het koppel is gestegen van 230 lb-ft tot 258 lb-ft en is veel lager ontwikkeld in het toerenbereik.Het is belangrijk op te merken dat deze motor ook niet beschikbaar is met de handmatige transmissie, maar hij krijgt wel een AWD-optie die de 2011 528i niet had.Prestaties en brandstofefficiëntie zijn verbeterd, maar betrouwbaarheid is dat niet;de N20 is berucht vanwege problemen met de distributieketting veroorzaakt door falende distributiekettinggeleiders - wat uiteindelijk leidde tot een class action-rechtszaak.De N20 werd behoorlijk betrouwbaar nadat de problemen uiteindelijk waren verholpen, maar er zijn nog enkele andere typische BMW-kwalen, zoals defecte kleppendekselpakkingen en lekkende oliefilterhuizen.De 3,0-liter N55 inline-six met turbocompressor is niet alleen een versterkte versie van de N52-motor van de basisauto, omdat de exotische legeringsconstructie van de laatste ongeschikt werd geacht voor de ontberingen van turboladers.In plaats daarvan kan de N55 zijn oorsprong vinden in de vroege jaren 2000 M54 inline-zes met aluminium blok die werd gebruikt in auto's zoals de E46 3-serie.BMW monteerde voor het eerst dubbele turbo's en piëzo-elektrische brandstofinjectoren om de N54 te maken, maar die motor was te ingewikkeld en vatbaar voor verschillende storingen.Daarom is de N55 een vereenvoudigde ontwikkeling van die motor met slechts een enkele turbocompressor en conventionele injectoren, maar levert toch dezelfde 300 pk en 300 lb-ft - met een lager verbruik.Hoewel het betrouwbaarder is dan de N54, waren de vroege versies nog steeds uitgerust met de lastige hogedrukbrandstofpomp van de N54 en dezelfde olielekken en waterpompproblemen die endemisch zijn voor dit tijdperk van inline-zes BMW's zijn ook van toepassing op de N55.De 535i-trim waarop deze motor is gemonteerd, kan worden geleverd in AWD met een automatische transmissie of RWD met een handmatige of automatische transmissie tot het modeljaar 2014, het laatste voor de handmatige auto.De ActiveHybrid 5 sloot zich aan bij de line-up voor 2013 en gebruikte de motor van de 535i met een 54 pk/155 lb-ft elektromotor en een 675 kWh lithium-ion batterijpakket om een gecombineerd systeemvermogen van 335 pk en 332 lb-ft te ontwikkelen.De hybride aandrijflijn betaalt zijn vruchten af aan de pompen, maar vestigt geen records.Hoewel de EPA-schattingen van 23/30/26 mpg stad/snelweg/gecombineerd zeker goed zijn voor een auto van 335 pk, verslaat dat gecombineerde cijfer de standaard 535i met slechts 2 mpg, maar het is nauwelijks sneller (5,7 seconden vergeleken met 5,9 seconden) ) vanwege de 308-pond gewichtstraf van het hybride systeem.Zo weinig krijgen voor een prijspremie van bijna $ 6.000 ten opzichte van een 535i xDrive-automaat leek het op dat moment nauwelijks waard.De fantastische N63 4,4-liter V8-motor met dubbele turbo is geliefd bij BMW-bezitters vanwege zijn verfijning, krachtige prestaties en uitstekende respons, die zijn 400 pk en 450 lb-ft met enthousiasme levert en zorgt voor een wonderbaarlijke interactieve ervaring wanneer hij door de zes wordt geleid. -versnellingsbak - een zeldzaamheid in dit type auto.Het is echter ook een van de meest verguisde BMW-motoren in termen van betrouwbaarheid - of het gebrek daaraan - en het was het onderwerp van een BMW Customer Support Package van $ 15.000 per motor, wat gewoon een andere manier is om te zeggen dat het werd teruggeroepen.Omdat het een "hot-V" -motor was met de dubbele turbocompressoren in de V van de V8, veroorzaakten hitte-doordringingsproblemen defecte klepsteelafdichtingen en andere problemen, samen met het stellen van eisen aan het koelsysteem dat batterijen opeet.Omdat de motor ook berucht is om het verbranden van olie, werden de onderhoudsintervallen teruggebracht tot 10.000 mijl.Goed verzorgd - en met het Customer Support Package toegepast - kan de N63 betrouwbaar zijn, maar het kan ook een geldput zijn.Het vermogen werd verhoogd tot 443 pk en 479 lb-ft voor het modeljaar 2014 en tegelijkertijd werd de handmatige transmissie geschrapt.De N57 3,0-liter zes-in-lijn turbodieselmotor voegde zich pas bij de line-up in de 535d voor het modeljaar 2014. , en extreem zuinige dieselmotor met een respectabele 255 pk en een stumptrekkend koppel van 413 lb-ft.Ondanks dat je de distributiekettingen en geleiders in de gaten moet houden naarmate de kilometers oplopen, kan de N57 vele, vele kilometers meegaan.Het is ook verreweg de meest zuinige 5-serie met EPA-schattingen van 26/37/30 op de stad/snelweg/gecombineerde cycli, waarmee hij gemakkelijk de enigszins overhyped ActiveHybrid 5 kan verslaan. Hij is alleen beschikbaar met de automatische transmissie in RWD of xDrive.Het is echter zeldzaam in de Verenigde Staten, omdat lokale kopers de voorkeur geven aan auto's op gas.BMW's scoren meestal in de buurt van de top van hun respectieve klassen voor brandstofverbruik en de BMW 5 Serie F10 is geen uitzondering, met EPA-schattingen van meer dan 30 mpg op de snelweg mogelijk voor de benzineauto's en bijna 40 mpg voor de diesel.De door de EPA ingediende cijfers van de reële economie die door de werkelijke eigenaren zijn bereikt, hebben de neiging om de schattingen van de EPA nauw te volgen.* Real-world mpg- en MPGe-cijfers worden geleverd door de EPA.Zodra een auto gedurende een aanzienlijke periode in de verkoop heeft gestaan, ontvangt de EPA real-world cijfers rechtstreeks van het klantenbestand.Deze cijfers worden vervolgens verstrekt op de EPA-website.Cijfers uit de praktijk zijn niet beschikbaar voor bepaalde modellen vanwege een gebrek aan verkoop of niet genoeg mensen die deelnemen aan deze aftersales-enquête.Omdat het een premium Duitse sedan is, staat veiligheid hoog in het vaandel en zelfs de basis 2011 528i wordt standaard geleverd met ABS, remassistentie, bandenspanningscontrole, ruitenwissers met regensensor, automatische halogeenkoplampen, stabiliteitscontrole, actieve hoofdsteunen, zes airbags en BMW Assist noodcommunicatie.De 535i voegt ook adaptieve xenonkoplampen en de 550i, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera toe.Op de optielijst vindt u adaptieve cruisecontrol, een pre-collision-systeem met automatisch noodremsysteem, Lane Departure Warning, dodehoekassistent en een nachtzichtsysteem, dus elk van deze kan worden gemonteerd op een gebruikte F10 .De basisauto krijgt adaptieve xenonkoplampen voor 2012. Navigatie is een standaardfunctie op alle gefacelifte 2014 5-serie afwerkingen.Het optionele Driver Assistance Plus-pakket zou destijds ook als optie kunnen worden aangeboden, met de eerder genoemde optionele bestuurdersassistentiefuncties en voetgangersdetectie.Standaard op de 5ers van 2015 zijn LED-mistlampen, terwijl een head-updisplay en een verbeterd metercluster worden toegevoegd aan het Driver Assistance Plus-pakket.De BMW 5 Serie van de zesde generatie behaalde in zijn laatste modeljaar 2016 een solide algemene NHTSA-crashscore van vijf sterren, bestaande uit vijf sterren voor zowel de zijdelingse aanrijding als de rollover-test en vier sterren voor de frontale botsing.Het modeljaar 2011 is het enige modeljaar dat gebruik maakt van een atmosferische 3,0-liter inline-zes voor de basis 528i-trim voordat deze werd vervangen door een 2,0-liter turbocharged inline-four in de 2012 528i.De 528i uit 2011 is alleen RWD-automaat, maar de 528i uit 2012 is ook verkrijgbaar in xDrive AWD, hoewel hij nog steeds alleen automatisch is en nooit handmatig werd aangeboden.De mid-range 535i-trim gebruikt dezelfde motor voor alle modeljaren en de meeste aandrijflijnconfiguraties - handmatige RWD (2011-2014), automatische RWD (alle modeljaren) en automatische AWD (alle modeljaren).De 550i heeft de V8-motor, maar weerspiegelt de aandrijflijnopties van de 535i, afgezien van één verschil: het handmatige model werd een jaar eerder stopgezet.De ActiveHybrid 5 sloot zich aan bij de line-up voor 2013 en het 535d-dieselmodel werd toegevoegd voor 2014, dus het werd nooit aangeboden in de pre-facelift-auto.Het Sport-pakket was optioneel en zou kunnen zijn gemonteerd;je herkent hem aan de 19-inch lichtmetalen velgen, de Sport-buitenbekleding en de 14-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen.Het M Sport-pakket voegt speciale wielen, een bodykit en een M Sport-stuurwiel toe.Auto's die al met het Sport-pakket waren uitgerust, kwamen in aanmerking voor het Dynamic Handling-pakket, dat bovendien een adaptieve ophanging toevoegt.Er werden veel opties aangeboden en mogelijk gemonteerd op gebruikte 5s, zoals automatisch grootlicht, een nachtzichtcamera, automatisch parkeren, surround-camera's, satellietradio, premium audiosystemen, geventileerde stoelen, klimaatregeling en entertainment voor de achterbank, smartphone-integratie, een head-up display en een verwarmd stuur.Voor 2014 voegt het optionele Premium-pakket bijna 550i-niveaus van luxe toe aan de andere afwerkingen met items zoals lederen bekleding op de 528i en opgewaardeerd leer op de 535s, een gebarengestuurd elektrisch kofferdeksel, satellietradio en sleutelloze toegang via alle de deuren.Koud weer- en verlichtingspakketten zijn ook beschikbaar, evenals een entertainmentsysteem op de achterbank, zonneschermen voor de achterruit en klimaatregeling met vier zones (reeds standaard op de hybride).Alle bekledingen hebben een standaard neerklapbare achterbank voor het modeljaar 2013 en een universele garagedeuropener.Alle gefacelifte 2014-versies krijgen navigatie als standaardfunctie en de iDrive-controller krijgt ondersteuning voor tekstinvoer uit de vrije hand.De facelift van 2014 is verkrijgbaar in drie uitrustingslijnen: Modern, Luxury en M Sport.Modern doet zijn naam eer aan met legeringen in turbinestijl en interieurbekleding in donker parelmoer en aluminium, Luxury heeft een meer traditionele benadering van luxe auto's en M Sport voegt een bodykit toe, legeringen met verspringende breedte met 245/45-18 front en 275/40-18 zomerbanden achter en andere M Sport highlights.Voor 2015 hebben alle modellen LED-mistlampen en een sportstuur en wordt het Modern Line-pakket stopgezet.Voor het laatste modeljaar 2016 krijgen alle F10's verbeterde Bluetooth- en USB-functionaliteit en zwarte vloerbedekking en interieurpanelen vergezellen nu beige interieurs.De originele 528i-zescilinder uit 2011 heeft 17-inch lichtmetalen velgen, een elektrisch zonnedak, keyless entry, verwarmde en elektrische zijspiegels, automatische halogeenkoplampen, mistlampen, ruitenwissers met regensensor, cruisecontrol, kunstlederen bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfuncties, een elektrisch kantelbare/telescopische stuurkolom, een met leer bekleed stuur, dual-zone climate control, startdrukknop, vier bekerhouders, vijf stopcontacten en een iDrive-infotainmentsysteem met Bluetooth, HD Radio, BMW Assist-telematica en een mp3-compatibele radio/cd-speler met 12 luidsprekers.De 2012 528i heeft de inline-viermotor met turbocompressor en krijgt AWD als optie, evenals standaard met automatisch stoppen/starten, selecteerbare bestuurdersmodi, automatisch dimmende achteruitkijkspiegels en adaptieve xenonkoplampen;het audiosysteem heeft nu tien luidsprekers.Opnieuw gekalibreerde gasklepmapping lost de vertraging op waar 2011-eigenaren over klaagden.Vanaf het begin was de 535i uitgerust met alles wat de 528i heeft, evenals adaptieve xenonkoplampen en 18-inch lichtmetalen velgen.De 2012 535i heeft automatische stop/start.De 2013 ActiveHybrid 5 krijgt alle uitrusting van de 2013 535i, maar voegt daar de hybride aandrijflijn, vier-zone automatische klimaatregeling (de enige trim met deze functie), een groter iDrive-scherm en navigatie met realtime verkeersinformatie aan toe.De 535d uit 2014 voegt zich bij de line-up met exact dezelfde standaardspecificatie als de 535i op gas, met als enige verschil de dieselmotor.De 2011 550i gaat verder waar de 2010 535i ophoudt en voegt aan zijn specificaties parkeersensoren voor en achter, lederen bekleding, automatisch dimmende achteruitkijkspiegels, navigatie met realtime verkeers- en spraakbediening en sfeerverlichting toe - allemaal optioneel op de onderste randen.De 2012 550i heeft 14-voudig elektrisch verstelbare multi-contour voorstoelen.Voor de facelift van 2014 is de V8-motor krachtiger en zijn de voorstoelen 20-voudig elektrisch verstelbare items, terwijl schakelpeddels op het stuur zijn aangebracht.Voor het modeljaar 2016 zijn een elektrisch bedienbare kofferdeksel, een Harman Kardon-audiosysteem en satellietradio standaard.Het exterieur van de F10 straalt kwaliteit en klasse uit en er is geen goedkoop oppervlak of schakelaar in zicht.Alles is pluche afgewerkt, aangenaam om aan te raken en stevig geconstrueerd, zodat je er geen twijfel over hebt waar je voor betaalt, zelfs in de basisauto.Het is een modern interieur dat zelfs vandaag de dag nog gebruiksvriendelijk is, met veel technologie in de aanbieding, hoewel veel items op het keuzelijstje stonden en je zou moeten controleren wat er is gemonteerd.Het is niet enorm ruim van binnen, met de Audi A6 die merkbaar meer beenruimte achterin biedt en de kofferbak is slechts gemiddeld, maar volwassenen van normale grootte zullen perfect comfortabel en tevreden zijn, ongeacht waar ze zitten, zelfs als de rijkwaliteit niet zo luxueus is als die van een deel van de concurrentie.BMW heeft het onderhoudsinterval voor de smering in 2014 teruggebracht van 15.000 naar 10.000 mijl en we raden af om een mijl over deze ondergrens te gaan.Als je bedenkt hoe goedkope olie wordt vergeleken met de vele problemen die je kunt tegenkomen als je onderhoud verwaarloost, is het een goedkope prijs om te betalen voor betrouwbaarheid, vooral bij olieverbruikende motoren zoals de V8 in de 550i.Bij intensief gebruik in veel stop-startverkeer of bij ijskoude/stoffige omstandigheden is een nog lager interval van 5.000 tot 7.000 mijl nodig.Moderne motoren met turbocompressor hebben de neiging om wat olie te verbruiken, dus controleer wekelijks uw oliepeil, omdat een laag oliepeil tot veel problemen en onbetaalbare kosten kan leiden.Bougies moeten om de 60.000 mijl worden gespoten, samen met het luchtfilter van de motor.Om de betrouwbaarheid op lange termijn te behouden, zouden we de automatische transmissievloeistof om de 60.000 mijl vervangen.We kunnen het belang van regelmatig onderhoud aan deze auto's niet genoeg benadrukken.Het uitstellen van olieverversingen zal leiden tot problemen met de nokkenketting en enorme potentiële kosten, vooral bij de V8.Controleer het oliepeil wekelijks en laat het oliepeil nooit tot het minimumstreepje zakken.Houd er rekening mee dat u mogelijk olie moet bijvullen tussen smeerbeurten door.Spoel ook het koelsysteem en vervang de koelvloeistof om de zoveel jaar door het juiste type koelvloeistof en let op lekkende waterpompen en vastzittende thermostaten.Oliecapaciteit: 6.5L (6.9 quarts) voor N52 en N55 3.0 inline-zes, 5.0L (5,3 quarts) voor N20 2.0 turbo inline-vier, 8.5L (9 quarts) voor 4.4 turbo V8Aanbevolen viscositeit: 5W-30 of 5W-40 volsynthetische olie (N20 turbo inline-vier en N52 inline-zes motoren), 0W-40 of 5W-40 volsynthetische olie (N55 turbo inline-six en N63 turbo V8).Hoe vaak wisselen: 5.000-8.000 mijlenGemiddelde prijs: $ 120 voor N52 en N55 inline-zes, $ 104 voor N20 inline-vier en $ 144 voor N63 4.4 V83,0-liter atmosferische N52 zes-in-lijn-gasmotor:Onderdeelcode: 12-12-0-037-6632.0-liter turbo N20 inline-vier gasmotor:Onderdeelcode: 12-12-0-039-6643,0-liter N55-inline-zes-gasmotor met turbocompressor:Onderdeelcode: 12-12-0-037-5824,4-liter N63 V8-gasmotor met turbocompressor:Onderdeelcode: 12-12-0-037-580Onderdeelnummer: 61-21-2-353-813Vervanging: elke 3 tot 5 jaar op 528i en 535i/535d, maar elke andere olieservice op 550iOnderdeelnummer: 12-14-8-634-704Houd er rekening mee dat er geen reservewiel is en dat de F10 5-serie op runflat-banden rijdt.Technical Service Bulletins volgens de NHTSA.Check onderhoudsboekje voor:JD Power beoordeelde de 6e generatie BMW 5-serie voor 2016 en behaalde 84 van de mogelijke 100 in het algemeen en een uitstekende 88/100 voor kwaliteit en betrouwbaarheid.Het lijkt alsof er weinig problemen te melden zijn met betrekking tot het elektrisch systeem, HVAC-systeem, starter, brandstofsysteem of ophanging.Motoren kunnen echter gevoelig zijn voor een gebrek aan onderhoud en vooral het oliepeil moet regelmatig worden gecontroleerd.De handmatige transmissie is meestal probleemloos en er zijn tot nu toe ook weinig transmissieproblemen met de BMW 5-serie uit 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 of 2016 met de ZF-eenheid met acht versnellingen;het heeft een goede reputatie en zou lang mee moeten gaan als het elke 60.000 mijl nieuwe olie krijgt.Dat gezegd hebbende, de 2011 F10 is verreweg het meest problematisch.Er zijn ook verschillende terugroepacties voor de BMW 5 Serie Sedan 2011-2016 geweest en het model van 2011 was het onderwerp van een onevenredig aantal hiervan.F10's van 2011 werden teruggeroepen wegens problemen, waaronder een verwarmingssysteem voor positieve carterventilatie (PCV) dat kortsluiting kan veroorzaken, het onvoldoende activeren van gordelspanners, actieve hoofdsteunen en airbags, nokkenasborgbouten die los kunnen komen en tot stilstand kunnen komen, een hulpwater- pompcircuit dat oververhit kan raken, een defecte brandstofniveausensor die ertoe kan leiden dat bestuurders zonder brandstof komen te zitten, en achterste homokineten die mogelijk defect raken.F10's van 2011 en 2012 werden teruggeroepen wegens losse bedrading van de brandstofpomp, auto's van 2012 en 2013 werden teruggeroepen voor een vacuümpomp met rembekrachtiging die mogelijk defect zou raken, F10's van 2013 en 2014 werden teruggeroepen voor achterreflectoren die niet voldoen aan de federale regelgeving.De 535d-dieselauto's van 2014-2016 werden ook teruggeroepen voor koelvloeistof die in de EGR-module lekte en voor storingen in de hogedrukbrandstofpomp.Er waren nogal wat problemen met de veiligheidssystemen op modellen uit de 5-serie van 2015 en de auto's werden teruggeroepen vanwege zij-airbags die mogelijk niet worden geactiveerd, veiligheidsgordels die mogelijk niet vergrendelen en verbogen achterbankankers die een kind mogelijk niet goed vastzetten stoel.De atmosferische N52 inline-zes-motor werd slechts één jaar gebruikt in de 528i uit 2011 en ondanks een paar problemen eerder in zijn leven, was de motor grotendeels opgelost tegen de tijd dat de F10 uit 2011 verscheen.Het heeft echter de neiging om te lijden aan een paar hardnekkige problemen die veel BMW's van deze vintage lijken te treffen.Ten eerste verslijt het variabele klepregelsysteem van Vanos om de 70.000 mijl of zo, waardoor de solenoïdes moeten worden vervangen.Dit wordt eerder veroorzaakt door olieslib veroorzaakt door uitgestelde olieverversingen.De plastic waterpomp faalt ook al vanaf 40.000 mijl, hoewel de meeste het tot 80.000 mijl halen.De behuizing kan ook koelvloeistof lekken en de thermostaat die erin zit kan ook defect raken.Het beste is om alles in één keer te vervangen.De thermostaat faalt meestal in de open stand, waardoor catastrofale oververhitting wordt voorkomen, hoewel hij af en toe kan vastlopen, met ernstige gevolgen als deze wordt genegeerd.De BMW 5-serie P0597-foutcode gaat meestal gepaard met een defecte thermostaat.Olielekkage van een gebarsten plastic klepdeksel treedt op vanaf ongeveer 100.000 mijl en de pakking van het klepdeksel kan op de helft van die afstand olie beginnen te lekken.Evenzo kan het oliefilterhuis olie lekken en als dit op de kronkelige riem terechtkomt, kan de riem ontsporen en worden opgenomen door de motor via de voorste krukaskeerring - een zeer kostbaar probleem dat de motor kan beschadigen.Bobines gaan ook wel eens kapot.Kilometerstand: Vanos elke 70.000 mijl, waterpomp en thermostaat elke 80.000 mijl, kleppendekselpakking lekt vanaf 50.000 mijl, gebarsten kleppendeksel vanaf 100.000 mijl, bobines elke 30.000 tot 60.000 mijlKosten: ongeveer $ 400 voor onderdelen en arbeid om Vanos te reviseren, ongeveer $ 500 voor de waterpomp en thermostaat en nog eens zoveel voor de arbeid om ze te vervangen, ongeveer $ 450 voor het kleppendeksel en de pakking en ongeveer $ 1.000 of minder om ze te vervangen bij een onafhankelijke winkel ($ 1.300 of meer bij een BMW-dealer), ongeveer $ 430 voor het oliefilterhuis en de pakking plus $ 200 om ze te installeren, en ongeveer $ 250 voor nieuwe bobines die je zelf kunt installeren.Hoe te herkennen: falende Vanos en bobines zullen leiden tot vermogensverlies, moeilijk starten, ruw lopen, het Check Engine-lampje en de Limp-modus;een defecte waterpomp en/of thermostaat kan zich uiten in zichtbare waterlekken, oververhitting, een overactieve radiatorventilator, oververhitting door koelvloeistofverlies en een vastgelopen thermostaat;lekken in kleppendeksel en oliefilterhuis zullen zichtbaar zijn en sporen achterlaten, evenals druppelen op hete motoronderdelen, waardoor een geur van verbrande olie ontstaat.De middenklasse N55-motor met turbocompressor is minder lastig dan zijn N54-voorganger, maar de F10's van begin 2011 kunnen nog steeds last hebben van een defecte hogedrukbrandstofpomp, wat een item van $ 1.000 is.Je zou veilig moeten kiezen voor een 2012 535i of later, maar de problemen met de waterpompen, thermostaten en verschillende olielekken die hierboven zijn genoemd voor de N52-motor zijn meestal ook aanwezig op de N55, vaak versneld door de extra warmte die wordt gegenereerd door de turbolader.Kilometerstand: Storing kilometers zijn vergelijkbaar met die van de N52Kosten: Raadpleeg het vorige gedeelte voor het oplossen van problemen die worden gedeeld met de N52-motor.De brandstofpomp kost ongeveer $ 1.000 en evenveel voor de arbeid om hem te installeren.Hoe te herkennen: olie- en koelvloeistoflekken hebben dezelfde symptomen als die van de N52-motor en een defecte hogedrukbrandstofpomp veroorzaakt een piek, vermogensverlies, slechte prestaties en het Check Engine-lampje.De 2.0-liter N20 inline-vier met turbocompressor verving de atmosferische 3.0-liter N52 inline-six in de basis 528i voor het modeljaar 2012 en deze motor staat bekend om zijn problemen met de distributieketting.Meestal verslijten de kunststof kettinggeleiders, waardoor ze gaan janken en de ketting snel beschadigen en slechte kleptiming en slecht lopen veroorzaken.Dit probleem treft de meeste N20's uit het F10-tijdperk tot ongeveer 2015, dus je zult moeten controleren of een motor is bijgewerkt met de verbeterde onderdelen;het moet ook rustig lopen zonder te rammelen of te jammeren.Er kan een complete kettingbreuk optreden, met catastrofale motorschade tot gevolg.Sommige betrokken voertuigen kregen een verlengde garantie van zeven jaar/70.000 mijl, dus controleer het VIN bij BMW om te zien of uw voertuig in aanmerking komt.Naast dit probleem is de N20 naarmate de leeftijd vordert gevoelig voor soortgelijke olielekken als andere BMW-motoren van het kleppendeksel, de kleppendekselpakking en het oliefilterhuis.Kilometerstand: kettingstoring al vanaf 50.000 mijl, olielekkage in kleppendeksel vanaf 100.000 mijl en lekkage van oliefilterhuis vanaf 60.000 mijlKosten: complete distributiekettingset van ongeveer $ 500 plus $ 1.000 arbeid voor montage in een onafhankelijke winkel voor een totaal van $ 1.500 - of het dubbele van dat bij BMW.Ongeveer $ 800 voor onderdelen en arbeid om het kleppendeksel en items zoals de pakking en bouten te vervangen en ongeveer $ 800 om ook het oliefilterhuis en de pakking te vervangen - beide bij een onafhankelijke winkel.$ 7.000 of meer voor een motorvervanging als gevolg van een catastrofale storing.Hoe te herkennen: Een defecte distributieketting en/of geleiders maken meestal een jankend of ratelend geluid en kunnen slecht lopen en het Check Engine-lampje veroorzaken.Diagnose van olielekkage volgens de N52- en N55-motoren.De 4,4-liter N63 V8-motor met dubbele turbo is de meest lastige van het stel en ook de duurste om te repareren.Het is een "hot-V"-motor waarbij de turboladers zich in de V van de motor bevinden en die veel warmte genereert die ertoe kan leiden dat de klepsteelafdichtingen defect raken en een overmatig olieverbruik van een liter per week kan veroorzaken.Heat soak stelt ook hoge eisen aan het koelsysteem, dat blijft draaien nadat de motor is uitgeschakeld en ervoor zorgt dat de batterijen leeg raken en uiteindelijk defect raken.BMW heeft een klantenondersteuningspakket uitgegeven dat maar liefst $ 15.000 aan problemen met de N63-motor oplost.Van motoren die deel uitmaken van deze terugroepactie, werden onder andere hun distributieketting, brandstofinjectoren, carterontluchtingsleidingen, MAF-sensoren, lagedrukbrandstofsensor, batterij en motorvacuümpomp geïnspecteerd en/of vervangen indien nodig.Een N63 met het aangebrachte pakket zou redelijk betrouwbaar moeten zijn, maar het probleem van overmatig olieverbruik blijft en als u het oliepeil niet in de gaten houdt, kan olieverlies leiden tot overmatige hitte, voortijdige slijtage van de distributieketting, olieslib en vele andere motor-ruïnerende problemen.Vanwege deze problemen heeft BMW het service-interval teruggebracht tot 10.000 mijl en schrijft het voor dat de batterij van de 550i bij elke andere olieservice moet worden vervangen.Om de belasting van de accu te verminderen, kunt u een paar kilometer rustig rijden voordat u uw bestemming bereikt om ervoor te zorgen dat de motor goed afkoelt en niet zoveel waterpompactiviteit na het uitschakelen vereist.Toch laat het slimme oplaadsysteem je vaak achter met een halflege batterij die het uiteindelijk begeeft.Bobines kunnen ook beginnen te falen vanaf 45.000 mijl.Houd er rekening mee dat het klantenondersteuningspakket alleen van toepassing is op N63-motoren in 550 is gemaakt van maart 2010 tot juli 2013Kilometerstand: Bobines vanaf ongeveer 45.000 mijl, injectoren vanaf 20.000 mijl, klepsteelafdichtingen vanaf 65.000 mijlKosten: om de motor op de juiste manier te sorteren, is het klantenondersteuningspakket van BMW vereist dat voor $ 15.000 aan onderdelen vervangt, exclusief een enorme arbeidsrekening.Het is van cruciaal belang dat dit gedaan is - en bewijs moet worden verkregen van BMW.Het voor eigen rekening oplossen van deze problemen kan extreem duur zijn, bijv. alleen brandstofinjectoren kosten meer dan $ 200 per stuk en het repareren van een solenoïdebank kan bijna $ 3.000 kosten.Hoe te herkennen: Veel van de problemen zijn gerelateerd aan het olieverbruik, dus controleer op laag oliepeil.Een laag oliepeil kan schade aan de distributieketting veroorzaken, wat kan leiden tot slecht lopen, ratelende/zeurende geluiden, olieslib en andere motorschade.Het onderhouds- en reparatierapport moet onberispelijk zijn, de olie moet de markering Full hebben en schoon zijn, en er moeten aanwijzingen zijn van frequente olieservices.Dit probleem lijkt vooral de modellen met 18- en 19-inch wielen en banden te treffen en er wordt gesuggereerd dat de nog steeds stilstaande zijwanden van de runflat-banden het lichtmetalen wiel overmatig kunnen belasten en na verloop van tijd scheuren kunnen veroorzaken, vooral op slechte wegen .Het lijkt niet een veel voorkomend probleem te zijn, maar het komt wel eens voor.Kosten: Het vervangen van banden en/of het repareren van lichtmetalen velgen hangt af van hoeveel er zijn getroffen en hoe erg de schade is.Denk eraan de velgen te repareren en af te stellen voordat u er nieuwe banden op zet en gebruik altijd de juiste maat banden.Hoe te herkennen: Zichtbare scheuren/schade en/of drukverlies, vaak vergezeld van luchtbellen op de zijwanden van de banden, in welk geval de betreffende banden moeten worden vervangen.Tussenbakolie op xDrive-modellen gaat niet vaak kapot, maar dit kan vaak worden toegeschreven aan onderhoud, dus zorg ervoor dat de olie van de tussenbak op tijd wordt vervangen en laat het peil ervan bij elke onderhoudsbeurt controleren.Een tussenbak die olie verliest, zal snel opdrogen en kapot gaan.Kosten: gemiddeld $ 5.000 om te vervangen.Hoe te herkennen: Klonk, huivering, knarsen of klapperen bij het nemen van scherpe bochten op lage snelheid.Zoals bij sommige andere Duitse auto's het geval is, kan de interieurbekleding verslechteren, vooral knoppen en schakelaars.Veelvuldig contact met vingernagels kan de lak van schakelaars afkrabben en eigenaren van BMW's en Audi's zouden hiermee bekend moeten zijn.De oneven op het stuur gemonteerde klokveer kan ook optreden en zal de airbag van de bestuurder uitschakelen, waardoor het airbagwaarschuwingslampje wordt geactiveerd.Van een paar F10's is ook bekend dat ze bij stilstand gewoon naar Park overschakelen, zelfs als de bestuurder de schakelhendel niet heeft bewogen.Houd er rekening mee dat de N20-, N55- en N63-motoren allemaal directe brandstofinjectie hebben en dat koolstofophoping op de achterkant van de inlaatkleppen steeds waarschijnlijker wordt wanneer deze motoren veel kilometers maken.Als er voldoende koolstof is opgebouwd, zal slecht lopen, misvuren en vermogensverlies volgen en er is geen andere remedie dan de kop te laten onderhouden voor enkele honderden dollars en de koolstof te verwijderen met walnootstralen.In termen van problemen per modeljaar is 2011 veruit het ergste en moet worden vermeden.Problemen waren nog relatief alledaags in het 2012-model, maar daarna verbeterden de zaken.De N20-motor kan verschillende problemen met de distributieketting hebben die pas in 2015 echt zijn opgelost, dus zorg ervoor dat reparaties zijn uitgevoerd met de opnieuw ontworpen onderdelen, anders kunt u later grote kosten maken.De N63 V8-motor is een perzik, maar het is ook erg lastig in zijn vroege versies - maar vermijd het ten koste van alles als het klantenondersteuningspakket van $ 15.000 niet is toegepast en als het iets minder dan goedlopend is.De olie moet vol en helder zijn en het onderhoud moet zorgvuldig worden uitgevoerd, anders kunt u voor een onbeschofte verrassing komen te staan.Voor de purist die zich BMW's erfgoed van sonore, atmosferische zes-in-lijnmotoren herinnert, is er maar één: de 2011 528i met de atmosferische N52-motor.Het is niet snel, maar het is leuk om te gebruiken en een genot om maximale prestaties uit de vrijlopende motor te halen.