Zien zonder gezien te worden - korvet type Visby - Deel 1 - IDG.se

2022-03-18 06:38:33 By : Ms. Dannie Zou

100 Nieuwste Reader Favorieten IDG Event NieuwsbriefAI (Artificial Intelligence) Analytics RPA (Robotic Process Automation) IoT (Internet of Things) Edge 5g Multicloud Datacenter Windows Low code Zero trust Open source Quantum computersMaatschappijrecht Cryptocurrency AVG NftMicrosoft Amazon Google Facebook Apple Intel IBM SAP OracleAdverteren Word partner op evenement Marketing Services Cookie-instellingen Contact Hier werken Over Foundry Zoek in het netwerkIn eerste instantie denk je dat de Visby-klasse misschien een gewone boot is, maar met een plastic romp die niet magnetisch is.Maar als je tot in de details ingaat, valt je op door de enorme technische kennis die in elk detail is ingebouwd.De boot zit gewoon boordevol technisch vernuft.Geen enkele andere vloot kan met zoveel wapens en zoveel functies in zo'n kleine ruimte opschieten.De Corvette Visby is niets minder dan een Kinderegg voor grote jongens en meisjes.Inhoud DEEL 1 Het draait allemaal om kunnen zien zonder gezien te worden Algemene beschrijving Ontwikkeling Sneaky en non-sneaky Thermische signatuur Demagnetisatie Overig verbergen - hoe verbergen?Andere stealth Romp, een met koolstofvezel versterkte sandwichconstructie Een blik op de tekening Navigatie op de brug Voortstuwing en elektriciteit DEEL 2 Gevecht en methoden Gevechtscommando Sensoren boven het water Sensoren onder water Goed luisteren naar andere schepen met de TAS Trailer hydrofoon zo groot als een passagiersbus - Variabele diepte Soners HipAP, onderdoorgang -sonar Mijnopruiming Computers en datatransmissie Bewapening Marinedoelrobot RBS-15 Mk2 Universeel kanon Bofors 57 mm Mijnen en zinkende bommen Torpedo's Riemwerper Als het mis gaat Kritiek op de bewapening Helikopterlanding Persoonlijke bescherming Brandbeveiliging Bemanningsruimten Samenvatting Lees meer ScheepsgegevensDeel 1 van 2. Lees hier deel 2.Zodra je je neus onder het deck steekt, exploderen de details (haha) tegen je.Overal titanium buizen, actieve demagnetiseerlussen in XYZ-gewrichten, luchtsluizen, redundant hydraulisch systeem, gekoelde uitlaatgassen, semi-automatische gevechtscapaciteit, interceptors aan de achterzijde die zowel als trimvlak kunnen worden gebruikt als voor actieve roldemping die de snelheid verhoogt tot meer dan 35 knopen en snelwerkende rookduikpakken.En onderin een computerrek kun je de Zweedse firewall Färisten deppen.Als technicus krijg je tranen van geluk in je ogen.Wij Zweden zijn goed in techniek!HMS Helsingborg, een van de schepen in de Visby-klasse in de haven van Valletta op Malta.Aan de mast achter de fezen (boven) is te zien dat het schip niet in afleverversie was toen de foto werd genomen.Foto: Kockums.Visby is het type of de klasse van het schip.In de klasse heeft Zweden vijf schepen, met de namen: HMS Visby, HMS Helsingborg, HMS Härnösand, HMS Nyköping en HMS Karlstad.HMS betekent His Majesty's Ship, aangezien de koning het staatshoofd en de belangrijkste vertegenwoordiger van de strijdkrachten is.In het Engels wordt het HSwMS (His Swedish Majesty's Ship).Het draait allemaal om kunnen zien zonder gezien te wordenHet is als het motto van de Riksbank: handelen zonder gezien te worden.De Visby-korvet was het eerste schip ter wereld met volledig ontwikkelde stealth-technologie en ook met een hoge operationele flexibiliteit.De uitstekende stealth-eigenschappen helpen de efficiëntie van het schip in gevechten te verbeteren.Visby is een scheepsklasse met verschillende toepassingen (en veel Engelse militaire afkortingen): oppervlaktegevechten (anti-oppervlakteoorlogvoering, ASuW), onderzeeërjacht (anti-onderzeeëroorlogvoering, ASW), mijnenbestrijdingsmaatregelen (MCM), maritiem toezicht, maritieme beveiliging, ondersteuning van het maatschappelijk middenveld bij bijvoorbeeld ongevallen op zee en deelname aan internationale operaties.We praten met Lars Lindgren van de Zweedse Defensie Materieel Administratie (FMV: T&E Sjö), de afdeling voor testen en evalueren.FMV heeft een afdeling in Karlskronavarvet die de kwaliteit beoordeelt en alle nieuwe scheepssystemen test die voor de Zweedse defensie zijn vervaardigd.De eerste vraag moet zijn:- Waarom is de Visby-klasse nodig?- Visby is ontwikkeld toen de term "koude oorlog" nog van toepassing was.Het idee was toen dat het aantal in de toekomst hetzelfde zou zijn als in de jaren 80.De jacht op onderzeeërs was in volle gang.Zweden had indringers op zijn grondgebied.Het idee was vanaf het begin om 12 gesmokkelde schepen te produceren, zes voor meer pure ontmijning en onderwateractiviteiten en zes met een focus op oppervlaktegevechten en onderzeeërjacht.De eerste zes zouden iets kleiner zijn om dichter bij de kust en de archipel te opereren, terwijl de andere zes grotere schepen zouden zijn.Als inleiding op dit werk werd een "testplatform" genaamd Smyge ontwikkeld, waar nieuwe ideeën en technologieën werden geëvalueerd, zoals zijspan-hovercraft, radarsignaturen, geïntegreerde antennes en andere nieuwe systemen.Gedurende deze tijd veranderde het wereldbeeld en werd er een verandering aangebracht.Het resultaat waren vijf korvetten met een gecombineerd vermogen voor zowel onderwater- als oppervlaktewatergevechten (multifunctioneel).Samenvattend kan worden gezegd dat wat oorspronkelijk 12 schepen waren, 16 patrouilleboten en 12 robotboten zou vervangen en tegelijkertijd een aanvulling zou zijn op de mijnopruimingsvaartuigen.De korvetten zijn in de eerste plaats gebouwd om te werken in huishoudelijke wateren, maar zijn ook uitgerust om te werken in andere gebieden, warm en koud.HMS Nyköping aan de kade in Karlskrona.Let op de mast achter de fezen.Het bestaat niet meer.De term korvet is wat obscuur, maar heeft niets met worsten te maken.De term begon te worden gebruikt over Zweedse oorlogsschepen in de vroege jaren 1800.Een modern korvet is een kleiner, gemakkelijk te manoeuvreren en licht uitgerust oorlogsschip met een waterverplaatsing van ongeveer 500-2500 ton.- Beoogde verzorgingsgebieden zijn voornamelijk Zweedse wateren, mogen we hopen?- Het primaire toepassingsgebied is om Zweden te kunnen verdedigen en in de directe omgeving te kunnen opereren.Visby moet in alle conflictniveaus kunnen worden gebruikt, van zeebewaking in vredestijd tot onderzeeërjacht en afvuren van marinedoelrobots, enz. als Zweden in oorlog zou belanden.Het schip is ook multifunctioneel.Afhankelijk van de taak die je hebt gekregen, kun je wapens laden.Het schip kan ook een buitenlandse missie in warmere wateren aan, aangezien de airconditioning nu is verbeterd.De diepgang is niet meer dan 2,4 meter.In scheepstermen wordt het "kustgebied" genoemd, wat kan worden geïnterpreteerd als "archipellandbouw", wat mogelijk geschikt is voor de verdediging van Zweden.Doordat er gebruik wordt gemaakt van waterstraalwerking (VSD) zijn er geen propellers die uitsteken en beschadigd kunnen raken.Dit, samen met de goede wendbaarheid van de waterstraal, maakt Visby uniek in relatie tot zijn slagkracht.Visby is geen slagschip dat zich laat zien met donderende kanonnen.Het stuk wordt alleen gebruikt voor kleinere doelen zoals hogesnelheidsschepen, vliegtuigen of robots.Als je op grotere schepen schiet, gebruik je zeedoelrobots.De grote kracht van Visby zijn niet veel zichtbare wapens, maar tegenwoordig worden gevechten uitgevochten als zogenaamde sensorduels.Hoe ver kun je kijken zonder zichtbaar te zijn?Het is een rode draad geweest tijdens het ontwikkelingswerk.De machinerie moet heel stil zijn, weinig warmte afgeven, het schip moet slecht zichtbaar zijn op de radar en daarnaast heb je wapens met een groot bereik die anderen kunnen treffen.HMV Visby tijdens de eerste testritten.- Waar moet Visby heen?Waar is ze voor bedoeld?Kun je bijvoorbeeld een smokkelaar achtervolgen van Gotland naar Klaipda en weer terug zonder dat de brandstof opraakt?- Maar met lage toeren kunnen we meer dan 4000 kilometer rijden.Het is ongeveer Karlskrona-Rome.Gotland-Klaipeda is geen probleem.We kunnen enkele maanden out zijn.- Is er veel COTS (Commercial Off The Shelf)?- Veel van de apparatuur in het managementsysteem en veel andere systemen is COTS.In plaats van alleen nieuwe apparatuur voor de strijdkrachten te ontwikkelen, gebruiken ze apparatuur die al bestaat.Er zijn zowel voor- als nadelen.De apparatuur is goedkoper in aanschaf en je weet dat het werkt, maar aan de andere kant komt het einde van de levensduur vrij snel en dan moet je nieuw kopen.Als u COTS koopt, kunt u na tien jaar niet meer rekenen op reserveonderdelen, want dan is het product verouderd.Denk maar aan Windows XP.- Zoals gewoonlijk zijn de media kritisch over alles wat de krijgsmacht doet.Hier is een voorbeeld:"De nieuwe Visby-korvetten van de marine zijn, ondanks het feit dat ze amper tijd hebben gehad om te worden gebruikt, al een maat te klein.Stormen (problemen, problemen ...), golfhoogten, de schepen zijn te kort en te hoog, wat zal leiden tot zwaar rollen en moeilijkheden bij het omgaan met de golfhoogte in de Golf van Aden.Te weinig proviand en brandstof geven een laag uithoudingsvermogen.Gebrek aan goede banden ... ”Is dit van toepassing?En wat is er zo bijzonder aan de Golf van Aden?Behalve de piraten dan?- Het is extreem heet en er hangt veel zand in de lucht.Het zijn ook erg lange afstanden, dus er zijn veel schepen nodig.Niet in de laatste plaats om brandstof op zee te kunnen ontvangen.Het is ingericht bij Visby dat kan worden getankt vanaf andere schepen op het meer voor meer uithoudingsvermogen, zogenaamde "aanvulling op zee" (zogenaamde RAS) via een speciaal radardicht luik, een zogenaamde rolklem.Ook hebben we koelsystemen voor lucht en water die tegen het klimaat bestand zijn.HMS Helsingborg ging in 2006 naar de Middellandse Zee om het ventilatiesysteem te controleren.Onderweg daarheen werd de Golf van Biskaje probleemloos gepasseerd onder sterke zeeën en lange golven.Veel mensen denken dat we niet kunnen werken tegen kleine, snel bewegende schepen vanwege een gebrek aan plaatsen om sluipschutters te vragen, maar dat is gewoon een kwestie van tactiek.We kunnen de schutters op het achterdek hebben en op het seinbrugdek achter de brug, waar vaste lavattages zijn voor zware machinegeweren.We hebben een goed doorzettingsvermogen.Aan boord is ruimte voor zowel grote hoeveelheden proviand als brandstof.- Vergelijk Visby met schepen van andere troepen.- Ze heeft grote belangstelling gewekt over de hele wereld.Zo'n compleet schip op zo'n klein oppervlak.Qua wapens en uithoudingsvermogen is ze volledig vergelijkbaar met verschillende nieuwe fregatten in landen als Singapore, Duitsland en enkele landen rond de Middellandse Zee.Het ontwikkelingswerk van Visby begon in 1995 en het eerste schip van de vijf werd in 2000 te water gelaten, toen alleen in staat als snelle motorboot.Sindsdien is er gewerkt aan de ontwikkeling, zijn er masten gekomen en gegaan, zijn wapensystemen besproken, ingevoerd en verwijderd, is er door de overheid bezuinigd op het budget en is er een helikopterlandingssysteem toegevoegd.De meest recente modificaties en opleveringstests werden in mei 2014 afgerond en de schepen zijn nu geleidelijk overgedragen aan de klant, de Zweedse strijdkrachten, maar het is helemaal niet zeker dat de modificaties niet zullen doorgaan, op basis van nieuwe ervaringen die zijn opgedaan tijdens praktische bediening.Een lege ruimte op het vrachtdek is gereserveerd voor een luchtafweerbatterij, maar past nog niet binnen het financiële kader.Het is in deze staat dat we de Visby-korvet HMS Helsingborg hebben bezocht, toen deze in de haven van Karlskrona voor een laatste afleveringstest stond.Merk op dat de meeste officiële foto's van Visby helemaal niet het huidige uiterlijk van het schip weergeven.De tekeningen in dit artikel zijn echter in mei 2014 volledig bijgewerkt.- Is ze klaar?- Ja.Of niet.Ze zal nooit klaar zijn.Visby is een doorlopend werk.We gaan Visby niet van voor naar achter door, maar nemen het functioneel op en laten het beste aan het einde achter.Het vermogen om niet op radar te worden gezien, heeft de meeste publiciteit gekregen.Een object is zichtbaar op radar omdat het radarstraling reflecteert in precies de richting waar het vandaan kwam, zoals een kattenoog.De afbeelding toont het principe van een hoekreflector op een pleziervaartuig.(Afbeelding: Wikimedia) Het heeft alleen rechte hoeken en met de regel dat de uittreehoek gelijk is aan de intreehoek, keert de radarstraal altijd terug in de richting waar hij vandaan kwam.Dat wil je niet in Visby.Alles, maar dat niet.Wij mensen hebben een voorliefde voor rechte hoeken.We vinden het mooi en wijzen op een soort technische voorwaartse geest.We bouwen onze huizen en boten recht, met hoeken van negentig graden en met balkons die negentig graden uitsteken.Dit is, als niets anders, te zien op een radarbeeld boven een stad.Het zit vol met heldere stippen, krachtige radarreflectoren, die uit rechte hoeken komen die de straling weerkaatsen.Het kunnen hoeken zijn in binnenplaatsen of op balkons of dakprofielen.Hier zie je een reclamebeeld gemaakt met Raytheon's vliegende ASTOR-radar.De schepen in area 2 zijn helemaal niet stealth, maar werpen zeer sterke radarreflecties door alle rechte hoeken in de bovenbouw.(Afbeelding: Raytheon) Als je niet op de radar wilt worden gezien, moet je de rechte hoeken verwijderen.Daarnaast moeten alle gaten in de rompzijde worden afgedekt met radarreflecterend materiaal dat de straling kan wegkaatsen.Als het naar binnen glijdt, kan het iets raken en terugveren.Hetzelfde geldt voor de ramen op de commandobrug, die een geleidende coating (gestoomd goud of indiumtinoxide) moeten hebben.Anders kan radarstraling door de ramen naar binnen komen.Binnen in de brug zijn er veel metalen voorwerpen met rechte hoeken van waaruit het kan worden gereflecteerd en weer naar buiten kan komen.Hier is de kanontoren, van achteren gezien.Zoals je kunt zien, is er geen enkele rechte hoek.Alle oppervlakteradar die dit kanon raakt, gaat recht omhoog.Er zijn kleine openingen, maar hun randen zijn te klein om interessant te zijn voor een radar.De absoluut onstabiele reling op het dek wordt slechts tijdelijk aangebracht en verwijderd voor vertrek.Dit betekent echter dat de band gevaarlijk is om op te blijven, omdat u over de rand kunt vallen.Daarom wordt er enkele centimeters boven de band een draad gespannen, waar je een veiligheidslijn in haakt als je naar buiten gaat.Dezelfde kanontoren van voren gezien.Je ziet de langwerpige kap over het kanon.Het heeft gaten in de stijl van een halve centimeter, maar het is ook oninteressant voor gewone verkenningsradar.Alsof dat nog niet genoeg is, zijn belangrijke oppervlakken niet alleen bedekt met grijze verf, maar ook met een door radar geabsorbeerd materiaal (RAM) dat een deel van de radarstraling opeet in plaats van deze te weerkaatsen.FMV wil niet bespreken welk materiaal gebruikt wordt, maar theorie en geschiedenis kun je hier lezen: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a436262.pdf.U kunt bijvoorbeeld een millimeter dikke PET-film laten sputteren met 25-100 nm titanium om tussen 20-50% van de inkomende radarstraling in de band van 8-12 GHz te absorberen.Lees meer op http://www.jatm.com.br/papers/vol3_n3/JATMv3n3_p279-286_Radar_absorberende_materials_based_on_titanium_thin_film_obtained_by_sputtering_technique.pdfHet zou niet erg succesvol zijn als Visby in vredestijd rond zou gaan en laten zien dat hij kan sluipen, want dan was er niet veel verrassingseffect meer in een scherpe situatie.Daarom heb je meestal radarreflectoren op het achterdek gemonteerd, wat de stealth-mogelijkheden verbergt.Het zou jammer zijn als het schip met een warmtebeeldcamera gedetecteerd zou kunnen worden.Wat aan de buitenkant van een schip heet is, zijn de uitlaatgassen van de verbrandingsmotoren.Daarom worden alle uitlaatpijpen aan de binnenkant geïnjecteerd met zeewater en wanneer de uitlaatgassen uit de rompzijde komen, zijn ze op kamertemperatuur gekomen.U kunt uw hand in de waterstraal houden.Het uitlaatkoelsysteem is Noors en komt van een bedrijf genaamd Mecmar.Kijk maar naar dit warmtebeeld van een Apache-helikopter tegen een koude lucht.Dat kan je niet hebben.Afbeelding: ThermoAnalytics.Maar je moet ook het gat verbergen waar de uitlaatgassen naar buiten komen.Zoals je op de vorige foto kunt zien, is het gat bedekt met honingraatmateriaal, zogenaamde radarroosters in staal, met gaten die water doorlaten, maar radar reflecteren.De afbeelding toont het inlaatrooster aan de rompzijde voor lucht naar de machines met lage snelheid (diesels).Het gat wordt afgedekt met radarreflecterend rooster van honingraatmodel (Ra) en de lucht gaat vervolgens naar het luchtfilter (Filter) voordat het in de dieselmotoren terechtkomt.Mocht het zeewater in onze noordelijke winter opspatten en bevriezen op het rooster, dan is er apparatuur die de drukval over het rooster meet en automatisch een niet-verborgen gat in het rooster opent, met een pneumatisch openingsmechanisme (Ö).De kleur van het vat is ontwikkeld om de IR-handtekening te minimaliseren.Afgezien van de radarcapaciteit, is het schip volledig magnetisch neutraal op zo ver weg als een magnetisch getriggerde mijn kan waarnemen.Het hele schip is omwikkeld met magnetische spoelen die het magnetische veld in de apparatuur aan boord, dat kon worden gedetecteerd, compenseren.De lussen zijn in X-, Y- en Z-richtingen langs het gehele vaartuig.De apparatuur meet ook het aardmagnetisch veld en compenseert veranderingen hierin door de stroom aan te passen.Maar het grote lijden kan het schip als geheel alleen maar waterpas maken.Er zijn enkele stalen voorwerpen aan boord die speciaal moeten worden behandeld en van dichtbij moeten worden "geëlimineerd".Onder deze vinden we motoren, generatoren en versnellingsbakken, die noodzakelijkerwijs van staal en dus magnetisch moeten zijn.Ze zijn omgeven door hun eigen lussen ingebed in koperen leidingen.Hier zie je een van de twee MTU 2000 low-speed diesels van 1300 kW.Het bevindt zich in een geluiddichte aluminium kast.Wit geverfd, schoon, glanzend.Je ziet de twee koperen buizen gemarkeerd met X en Y die de draadwindingen bevatten.Loop Z is niet zichtbaar op de foto.Het is geen probleem om koper te gebruiken, het schermt geen gelijkstroomvelden af.Alle compensatielussen van het schip worden gevoed door groepen van drie versterkers, zoals deze.Er zijn ongeveer 20 apparaten die een zorgvuldig bepaalde gelijkstroom naar de lussen laten en je kunt ook de luswisselingen naar behoefte in- of uitschakelen om de tegenveldsterkte te vergroten of te verkleinen.Een keer per jaar passeert het schip het meetstation van FMV waar het het uitgezonden magnetische veld onderzoekt en rapporteert.De stroom in alle versterkers wordt aangepast totdat het veld zo dicht mogelijk bij nul is, waarna de stromen op deze waarden worden vergrendeld.Er is geen dynamische compensatie.Het schip meet zichzelf niet en er zijn geen aanwijzingen dat de compensatie in het gedrang kan komen door een nieuw magnetisch object aan boord.Het is wel eens voorgekomen dat iemand bijvoorbeeld een magnetische gasfles aan boord had die de bij de jaarlijkse meting ontdekte compensatie verstoorde.In het dagelijkse werk worden gedemagnetiseerde of niet-magnetische gereedschappen gebruikt en hebben alle gereedschappen en apparaten vaste plaatsen aan boord, waar ze na voltooide werkzaamheden moeten worden hersteld om het magnetisch gemeten profiel te kunnen toepassen.Hiervoor worden regelmatig rondes in het schip gemaakt.Andere verstoppen - hoe verstoppen?Het vaartuig mag geen stroming in het water opwekken door op verschillende plaatsen of in uitstekende delen verschillende potentialen te hebben, omdat het door mijnen kan worden gedetecteerd.Er zijn geen problemen met stalen vaten die volledig zijn kortgesloten, maar koolstofvezel is niet zo kortgesloten.Hiervoor is langs de kiel een grove koperen strip getrokken, die tevens is aangesloten op de apparatuur aan boord.Het is ook verbonden met de bliksemafleider, met zeer brede roestvrijstalen banden (~ decimeters).De VSD-assen van koolstofvezel zijn geaard met roterende contacten, omdat ze zijn ondergebracht in isolerende opbergdozen.Onderwatergeluid is ook niet erg succesvol als je niet gehoord wilt worden.Daarom zijn alle lawaaierige machines aan boord op rubberen dempers gemonteerd.Om de stilte die je hebt weten te bereiken, kun je je voorstellen dat er onderaan speciale speakers zijn gemonteerd die in vredestijd extra geluid maken.Als dat zo is, wil FMV niet bevestigen, maar Lars zegt alleen dat "apparatuur aan boord is om de echte akoestische signatuur te verbergen".Het is handig geweest wanneer mensen bijvoorbeeld andere landen hebben bezocht en er langs de kustlijn luisteractiviteiten zijn geweest.Daarnaast wordt de akoestische signatuur van het schip constant gemeten met een eigen sleepkabel-sonar TAS om te achterhalen of iets te veel lawaai begint te maken.Antennemasten van verschillende typen worden ingeschoven in de romp opgeborgen en kunnen indien nodig worden opgehangen.De lantaarns zijn stiekem aangepast, zodat hun radargereflecteerde glas dicht bij de tafel staat.Natuurlijk worden LED's gebruikt om de warmte laag te houden, redundante LED's zelfs.- Hoe onopvallend is Visby?Lars wil daar geen antwoord op geven, maar zegt wel klachten te hebben gekregen.Hij heeft een grappig verhaal te vertellen:- De radarsignatuur van het schip in stealth-modus is ongelooflijk klein.We waren eens in de Middellandse Zee en gingen naar Spaans grondgebied en hadden de AIS draaiende.Toen belde de Spaanse kustwacht ons en zei: "Zweeds oorlogsschip Helsingborg.We kunnen je zien op AIS, maar we zien je niet op de radar.”Toen antwoordde de bemanning: "Je hoort ons niet te zien."We hadden toen nog radarreflectoren aan dek, maar die zijn zo dat het schip ze in bepaalde situaties kan verbergen.Bij de gelegenheden die we met onderzeeërs hebben geoefend, zijn de onderzeeërs bang voor ons geweest, omdat ze niet weten waar we zijn.Dit zijn goede cijfers.Onze onderzeeërs horen alle andere schepen op grote afstand, maar hebben iets meer problemen met Visby.Visby is zeker niet het eerste stealth-schip.Stealth begon te worden gebruikt aan de luchtvaartzijde met de ontwikkeling van het F117A-vliegtuig door Lockheed Skunk Works, dat in 1983 werd voltooid en werd voortgezet met het testschip Sea Shadow van hetzelfde bedrijf, dat in 1985 werd gelanceerd. Northrop Grumman's stealth-bommenwerper B2 werd in gebruik genomen in 1997. FMV ontwikkelde een prototype van een schip genaamd verifieer de stealth-vaardigheid, die in 1991 werd gelanceerd. We zullen weten dat het goed ging, maar hoe goed het is niet onthuld.De ervaring van Smyge was de basis voor een nieuw en groter project, Ytstridsfartyg 2000 (YS 2000), dat werd doorontwikkeld tot een Corvette type Visby.De Noorse marine heeft ook een onopvallend oppervlakteschip, een hovercraft genaamd Skjold.Tegenwoordig heeft bijna elke vloot met zelfrespect een schip met min of meer stealth.Wat we in dit artikel gaan bekijken, is schip nummer twee in de Visby-serie genaamd HMS Helsingborg (met boegnummer K32).De romp is een sandwichconstructie van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), met een koolstofvezellaminaat aan de buitenkant en een tussenlaag van Divinycell, een lichtgewicht materiaal met een vrij harde kern, en meer koolstofvezel aan de binnenkant.Een materiaal met meerdere lagen wordt meestal een composiet genoemd.Op de foto is te zien hoe de koolstofvezelmat laag voor laag wordt gelegd, met daartussen structurele lijm.Het materiaal vermindert het structurele gewicht drastisch, normaal gesproken tot ongeveer 50% van een overeenkomstige conventionele stalen romp.Dit resulteert in een hoger laadvermogen, hogere snelheid en een groter bereik.Koolstofvezel is elektrisch geleidend en is zowel goed als slecht.Goed omdat het het schip kan beschermen tegen radiostraling van buitenaf en straling van binnenuit.Het is slecht in die zin dat als je aardfouten in het schip krijgt, je galvanische kruipstromen en dus corrosie kunt krijgen.Het onderscheidt Visby niet van stalen vaten, afgezien van het feit dat koolstofvezel hoog in de elektrochemische spanningsreeks staat, wat betekent dat alle andere materialen zich zullen opofferen aan de koolstofvezel.Er zijn een aantal luiken in het schip, waardoor je naar buiten kunt kijken, mensen in nood op zee kunt helpen, reddingsboeien kunt uitgooien of torpedo's kunt afschieten.Alle rompopeningen zijn voorzien van luiken, ook daar waar de afmeerhellingen uitkomen.Het meerluik wordt omhoog geklapt en wordt dan het "muisspikeoor" genoemd.De geleider van de bliksemafleider (wit gemarkeerd op de afbeelding) gaat van het dek en naar beneden naar de kiel, waar een gemeenschappelijke geleider is die de grote stromingen tijdens blikseminslagen aankan en het schip in zee aan de grond zet.Meer in detail bestaat de sandwichconstructie uit een laminaat van koolstofvezelversterkte vinylester (matrix, met toegevoegde versneller en katalysator) aan weerszijden van een kern van hard PVC-schuim.Dwarsdoorsnede van het achtersteven, gesneden uit FMV's geautomatiseerde documentenarchief DIS.Het grootste deel van de romp is gebouwd met vacuümgeïnjecteerd laminaat.Het resterende deel is met de hand gelegd.Platte panelen zijn geïnjecteerd op een vacuümtafel met een goede oppervlaktegladheid.Gebogen panelen zijn rechtstreeks op de goddelijke cel geïnjecteerd op een sjabloonstandaard.Verstijvingen (banen en schubben, uitstekende delen) en een groot deel van de vaste lamellen zijn met de hand gelamineerd.Het schip is om productietechnische redenen in drie delen gebouwd.De secties zijn gemaakt van kunststof en deels afzonderlijk uitgerust en vervolgens samengevoegd.Multiaxiale koolstofvezeldoek.Afbeelding: Hadhuey, Wikimedia.De wapening (oppervlaktelaminaat) bestaat voornamelijk uit koolstofvezel op PAN-basis (polyacrylonitril).De koolstofvezelversterking bestaat uit meerassige genaaide tapijten van Toray's T700-vezel.(Leuk: Toray T700 kan bij Alibaba worden gekocht voor 2-10 dollar / m² en is ook heel gebruikelijk bij mountainbikes.)De vloerkleden zijn gemaakt door Devold AMT in Noorwegen.De matten die voor de romp worden gebruikt zijn L250, L450, LT450, LT650, BX420, DB600, DBL700 en DBT700.De laminaatconstructie bestaat uit verschillende combinaties van bovengenoemde tapijten.Bij de constructie van de romp is een kleine hoeveelheid glasvezelversterking gebruikt.De rompbodem is aan de buitenzijde voorzien van een laag CSM300 oppervlaktemat.De kiel is volledig gebouwd met glasvezelversterkt laminaat.Het kernmateriaal bestaat uit hard cellulair plastic.In de romp zijn drie verschillende typen gebruikt:Er zijn vier soorten structurele lijmen gebruikt:- Maar hoe is de romp bestand tegen torpedo's in vergelijking met staal, vragen we.- Er zijn bijna geen schepen (gepantserde versterkte kruisers uitgezonderd) die torpedo's kunnen weerstaan, ongeacht of ze in staal of composiet zijn gebouwd, antwoordt Lars.Een torpedotreffer is tegenwoordig niet hetzelfde als een voltreffer in de scheepsromp, maar het idee is dat een torpedo zal ontploffen in de hoeveelheid water onder het schip en zo de romp zal "barsten".Wat betreft duurzaamheid zijn de eisen voor de Visby-korvetten dezelfde als voor de mijnopruimingsvaartuigen van de Zweedse strijdkrachten wat betreft het opvangen van een ontploffing onder water.De romp is eenvoudig ontworpen om alle krachten te weerstaan ​​die kunnen optreden.Ook heeft het composiet geen last van vermoeiing, zoals staal wel heeft.Na genoeg knallen breekt het staal.We hebben een systeem met rekstrookjes die de belastingen in de romp detecteren en als de belastingen zo hoog worden dat er gevaar voor de romp ontstaat, moet u uw tactiek aanpassen en de snelheid verminderen.Er is geen schip dat in alle golven zo snel kan rennen als het wil.- Ja, als het schip gevuld is met water, kan het zinken.Een blik op de tekeningNu hebben we lang genoeg als een kat rond hete pap gelopen en is het tijd voor een kijkje in een dwarsdoorsnede door Visby.Ten eerste het skelet zelf, dat de belangrijkste kenmerken laat zien.Let op de belangrijkste divisies: wapengebieden (vrachtdek, wapendek), gevechtscommando (gevechtscommandocentrum, uitrustingsruimte), navigatie (stuurhuis), voortstuwing (machinekamer) en personeelsruimten (hutten, beurzen).De foto is een compilatie van verschillende tekeningen, wat FMV General Events noemt.Het toont de locatie van de meeste apparatuur en de verschillende soorten ruimtes zijn voorzien van een kleurcode op basis van hun functie.De prestaties van de meeste machines worden ook geladen en verschillende soorten apparatuur zijn ook kleurgecodeerd.Merk op dat de ruimte gemarkeerd met ELA 3 naast de gevechtslinie de computerhal aangeeft.De ruimte RAH is de radiocabine, die kan worden omschreven als het meest geheime schip van het schip, waar de cryptocurrencies worden opgeslagen.Het brugdek van het ruimtesignaal klinkt mooi, maar hier plaats je de zware machinegeweren.Houd er ook rekening mee dat de vlaggenmast niet stealth is en in scherpe positie zal worden genomen.Upload deze afbeelding apart zodat u deze als referentie kunt gebruiken.Op de brug komen we Birger Axelsson tegen die de navigatie officier aan boord is.Hij vertelt.- De boot kan worden bestuurd door drie personen, met verschillende organisatorische graden.De persoon die het schip bestuurt, wordt de manoeuvreerofficier (ManO) genoemd en zit in het midden, omdat hij van daaruit het beste toezicht heeft.Rechts van hem staat de aanvoerder (FC) of de kapitein.FC staat op de brug voor de binnenvaart, voor het aanmeren, enz., maar zijn andere werkplek is het gevechtscommandocentrum.De plaats links is bedoeld voor de stuurman, die voornamelijk in het binnenvaartverkeer bemand is.In plaats daarvan rijd je meestal op de automatische piloot.Elke ambtenaar heeft een elektronische kaart, een zogenaamde ECDIS (Electronic Chart Display and Information System).Het scherm in het midden heet de Conning Display en toont informatie over de prestaties van het schip, zoals snelheid, diepte, wind en motortoerental.Aan de andere kant bevinden zich de radarschermen, die het beeld van de navigatieradar tonen.De drie soorten consoles kunnen elkaar redundant vervangen, dus je kunt altijd een ECDIS-beeld krijgen, zelfs als het standaard ECDIS-scherm kapot zou zijn.Tot nu toe verschilt de afhandeling van het schip niet veel van een reguliere ferry.Zie ook http://www.idg.se/2.1085/1.538381/sa-kor-du-finlandsfarjaHet horizontale scherm in het midden van het front is bedoeld voor gedetailleerde bewaking van de machine, met snelheden en temperaturen, de interceptors (stabilisatoren), sproeiers en emmers op de waterjet units etc.Daarnaast kun je de rotatiemodus van het schip besturen, wanneer je op de plek moet staan ​​of het schip zo snel mogelijk moet draaien.Het schip kan stil staan ​​in het water, het zogenaamde hoveren.Het kan ook sporen volgen die zijn ingevoerd in het navigatiesysteem, dat wordt gebruikt bij het jagen op mijnen.Bij parallel rijden, bijvoorbeeld bij het aanmeren aan de kade, kunt u ook de boegschroef vanaf hier bedienen.Koers houden voor parallelle beweging, het schip kan zichzelf aan.Het zou nog steeds moeilijk zijn geweest om correct toe te voegen omdat het zicht tot aan de kade door de romp wordt belemmerd.Daarom zijn er vier domecamera's (K) gemonteerd net binnen vier meerluiken, die op de brug te zien zijn.De pier is overigens de enige plek op het schip waar ramen zijn.In tegenstelling tot eerdere oorlogsschepen, kun je de hoge- en lagesnelheidsmotoren direct vanaf de brug starten zonder je in de machinekamer te mengen.Het schip heeft twee redundante stuursystemen, plus een derde noodsysteem.Als de twee computergestuurde systemen zijn uitgevallen, kunt u de derde gebruiken, een joystick op het bedieningspaneel, die de motoren bestuurt met discrete elektrische signalen.Mocht dit ook niet lukken, dan is er een extra lager niveau, wat betekent dat je in de machinekamer staat en de motoren en waterjets handmatig bedient vanaf een lokaal paneel.De intercom (INFOCOM) is iets geavanceerder dan normaal.Hiermee kun je praten met alle andere intercoms aan boord, maar ook met iedereen die een headset op heeft in het commandocentrum en naar buiten gaan op de militaire communicatieradio (geen marifoon).In het midden van de brug zit een echt magnetisch kompas in een speciale kast.Die moet je hebben, volgens de regels.Maar daarnaast heeft het schip twee lasergyrokompassen.Nog een brugfoto, dit keer van achteren.De kostbare houten pilaar die recht achter ManO staat, bevat het magnetische kompas.